"...Огоновський перший з муравлиною
пильністю стягнув докупи масу історико-
літературного матеріалу, і саме в цьому
полягало його значення для свого часу і для
наступних поколінь спеціалістів...".
Франко І.
Середина XIX століття у Східній Галичині характеризується посиленням боротьби за національне відродження. В умовах серйозної небезпеки цілковитої асиміляції українського етносу на території тогочасної Австро-Угорської імперії зароджується і набирає все більшої сили хвиля національної свідомості, у першу чергу серед інтелігенції, причому однією з характерних рис цього процесу є поява молодої світської інтелігенції — нової категорії серед українців Галичини, де інтелігенція була переважно з духовенства. Більше того, прагнення підняти на гідний рівень свідомість, культуру, освіту та науку українського народу охопила не лише одиниці — яскраві особистості, — ай цілі сім'ї. Характерними прикладами цього є родини Огоновських, Барвінських, Гірняків, Цегельських, Левицьких та багато інших, у яких і батьки, і діти присвятили свої сили, знання, таланти служінню поневоленому українському народові. Усі вони були неординарними постатями, видатними вченими, культурними та громадськими діячами свого часу і заслужили на вдячну пам'ять нащадків.
Видатний український філолог та громадський діяч Омелян Михайлович Огоновський — доктор філософії, професор української мови та літератури Львівського університету, член екзаменаційної комісії для вчителів середніх шкіл, член-кореспондент Польської академії наук у Кракові, радник Митрополичої консисторії з відзнаками крилошанськими, довголітній голова товариства "Просвіта”, почесний член Руського товариства педагогічного, керівник філологічної секції Наукового товариства ім. Шевченка, член інституту "Народний дім" народився 3 серпня 1833 р. у с. Григорові (нині — Рогатинський р-н Івано-Франківської обл.) у родині священика. Омелян був найстаршим з-поміж дванадцяти дітей. Дитячі роки провів у батьківському домі. У сім'ї розмовляли українською мовою, берегли від діда-прадіда старосвітські звичаї, традиції. Початкову освіту хлопець здобув у Бережанській школі, потім закінчив і шість класів Бережанської гімназії, а сьомий та восьмий класи завершив у Львівській академічній гімназії, де в 1853 р. склав іспит зрілості. Потім було навчання в духовній семінарії, оскільки юнак мріяв продовжити сімейну традицію. Закінчивши семінарію в 1857 р., Омелян одружився з дочкою пароха в Чесниках Фалиною Недвецькою. Стан здоров'я не дав О. Огоновському змоги бути сільським душпастиром, тому він вирішив продовжити освіту та вступив до Львівського університету на філософський факультет. Навчання поєднував з викладанням української мови в академічній гімназії Львова, заробляючи таким чином собі на прожиток; у цій самій гімназії з 1863 р. О. Огоновський продовжив працювати на постійній основі, оскільки ще під час навчання прослухав курс з української мови і літератури Я. Головацького. У липні 1863 р. він склав іспит з класичної філології за програмою нижчих класів гімназії, а з української мови — старших. У листопаді 1867 р. Омелян Михайлович склав екзамен з грецької, латинської та польської мов за весь курс гімназії. У 1865 р. отримав ступінь доктора філософії і вільного мистецтва у Львівському університеті; з 1867 р. працював заступником завідувача кафедри української мови і літератури університету (до речі, у 1848 р. цю посаду обіймав його вчитель Я. Головацький), а в червні 1868 р. Крайова шкільна рада затвердила його на вчительській посаді. 1870 р. Омелян Михайлович отримав звання професора.
О. Огоновському як професорові-україністу дісталася важка, запущена ділянка — треба було піднести, приспаний національний дух у значної частини знеохоченого до праці студентства. Видатний учений був діяльним членом Руського товариства педагогічного (1881) (з 1926 р. — "Рідна школа"); керував філологічною секцією НТШ; був членом-засновником "Народної ради", "Просвіти", а 8 грудня 1888 р. обраний її першим головою (не прийняв довіреної йому посади й працював як член товариства). Після смерті Ю. Лаврівського фактично став заступником голови (з 1872 р.), найактивніше працював у літературній секції, рецензував і редагував численні рукописи, дбав про видання книжок. Коли ж таки 31 травня 1877 р. його обрали головою "Просвіти", виступаючи там на зборах, він висловив думку: "...не мала річ стояти на чолі людей, що поставили собі за завдання підносити просвіту народу". Саме в цей час активно працювали в "Просвіті" О. Партацький, Д. Гладилович, Ю. Целевич, В. Барвінський, О. Стефанович та інші. Якщо, скажімо, 1877 р. "Просвіта" налічувала 564 члени товариства, то 1894 р. — уже 7385. Об'єднання опікувалося читальнями по всій Галичині, проводило загальні збори у Станіславі (1889), Коломиї (1890), Тернополі (1891); видавало і розповсюджувало значну кількість книжок у містах і селах; проводило національно-виховну роботу (організація концертів-вечорниць, виставок, похоронів відомих осіб, позички на організацію спілок, гуманітарні пожертви, оборона прав української мови, створення бібліотек тощо).
Ранні літературні спроби О. Огоновського припадають на гімназійний період. Так, перші вірші, невеличкі оповідання він умістив у часописі "Зоря галицька яко альбом” (1860), поему "Хрест”, баладу "Руська діснь", інші вірші опублікував у "Галичанині" та "Зборнику".
1861 р. Омелян Михайлович написав свою першу історичну драму в п яти діях "Федько Острозький", яку 1882 р. переробив для сценічної вистави. Драма, що розкриває боротьбу українців за самостійність, подобалася глядачам, її досить високо оцінював В. Барвінський. З музикою М. Вербицького на конкурсі "Руської Бесіди" 1882 р. п'єса була відзначена однією з премій, а в 1885 р. на львівських сценах з успіхом йшла історична драма О. Огоновського "Гальшка Острозька", де вдало розкрито політичні змагання польської аристократії щодо тодішньої України.
Помітний слід залишив учений і на ниві української науки та культури. Він — автор численних праць з мовознавства — студії та розвідки про багатство й красу української мови, її говірок. Низку досліджень у цій галузі, написаних польською та німецькою мовами, і сьогодні використовують європейські дослідники-мовознавці. Омелян Михайлович займався вивченням і збиранням фольклору: у його бібліотеці збереглася рукописна збірка українських народних пісень Івана Жучка, улана 3-го полку, який і записував їх під час служби в австрійській армії протягом 1876—1879 рр.; ці жовнірські пісні ("А в неділю дощик іде", "Там в полі могила", "Горда вдова", "Ой дуб на ялину", "Гей, курилася бита доріженька", "Сирітка", "Пасе улан коня", "Що там чути в нашім краю", "Ой зацвіла калина в порозі", "Хто ти буде рани завивати", "Під білою березою"), записані переважно від хлопців родом зі Львівщини, були потрібні вченому як матеріал для історико-літературних розвідок.
У 1876 р. у Львові О. Огоновський видав дослідження під назвою "Слово о полку Игоревім. Поетичний пам’ятник руської письменності ХП віку", у якому, по суті, дав один з перших перекладів твору українською мовою, зробив спробу пояснити багато слів, окремі незрозумілі місця в тексті. Талановитий учений плідно працював й на видавничій ниві: укладав граматики, читанки, писав і видавав для читачів "Просвіти" та шкіл книжки. Найпопулярніші видання того часу: "Оповіданє о житю святих мучеників Бориса і Гліба"; "Хрестоматія староруська для висшихк ляс гимназіяльних: текст з поясненнями, додатком граматичним і словарцем"; "Маркіян Шашкевич: Про єго житє і письма", "Граматика руського язика для шкіл середніх". Останнє з-поміж згаданих — це підручник, що вийшов 1889 р. у Львові та замінив собою аналогічне, але вже застаріле видання М. Осадця. Професору-літературознавцю належить низка розвідок та окремих книг про Т. Шевченка, серед них і "Житє Тараса Шевченка: Читанка для селян і міщан”. Основна думка цих критичних студій О. Огоновського зводиться до того, що не народна поезія мала вплив на творчість Кобзаря, а саме через дух народної пісні поет створював органічну поезію, ’’співав такі пісні, які голосить лиш апостол правди і науки". У 1893 р. учений випустив у світ "Кобзар" зі вступною статтею про життя Т. Шевченка та з коментарями до його віршів. Також О. Огоновський надрукував низку критико-естетичних статей про вірші Шевченка, які не ввійшли до коментованого ним видання "Кобзаря".
Значною віхою в культурно-літературному житті України та найважливішим твором у доробку Омеляна Михайловича була шеститомна "Історія літератури руської", з якою читачі могли ознайомитися вперше на сторінках часопису "Зоря" (з 1886 р.). Можна впевнено сказати, що це була спроба першої повної історії української літератури. Ніби на підтвердження загальної концепції сам автор писав: "Літературу свою має той нарід, у котрого єсть своя історія, свій питомий світогляд і своя мова. У такого народу не запропаститься життя літературне, хоча б він і втратив самостійність політичну, бо слово не загине мимо ворожих змагань тих, що приказою "об’єдиненія" морочать духа слабших, незрячих".
У творчій біографії О. Огоновського значне місце посідає епістолярна спадщина. Саме тут, у листах, віднаходимо не лише важливі факти, дотичні до його життєпису, творчості, а й безліч безцінних думок, висловлювань щодо характеристики й оцінок тогочасного соціального, політичного становища в Галичині й усій Україні. Протягом двадцяти років (1874—1894) О. Огоновський листувався з О. Барвінським та іншими діячами культури та науки того часу. У 1894 р. на загальних зборах товариства "Просвіта" у Львові О. Огоновський виголосив: "Не забудьте, браття-громадяни, пом'янути нас незлим тихим словом, бо хоч ми й не довершили великої просвітньої будівлі, то все ж були ми, мов ті робітники, що двигали велике каміння на засновок народньої святині. Тепер уже легше будувати далі, коли покладено кріпку основу — вже легше йти вперед, коли перші робітники зладили битий шлях, що веде до визначеної мети".
Ніби сам собі адресував ці слова видатний учений, бо того ж 1894 р., 28 жовтня Омелян Михайлович помер. Похований він у Львові у родинному склепі Огоновських на Личаківському цвинтарі.
Ніби сам собі адресував ці слова видатний учений, бо того ж 1894 р., 28 жовтня Омелян Михайлович помер. Похований він у Львові у родинному склепі Огоновських на Личаківському цвинтарі.
Радимо прочитати:
Основні видання творів О. М. Огоновського
- Гайдамаки : поема Тараса Шевченка. — Львів : [б. в.], 1879. — 39 с.
- Гальшка Острожска : трагедія в 5 актах. — Львів : накладом т-ва "Руска бесіда", 1887. — 118 с.
- Гальшка Острозька : трагедія : в 5 діях. — Львів : НТШ, 1887. — 118 с.
- Граматика руского языка — Львів : [б. в.], 1889. — 288 с.
- Житє Тараса Шевченка : читанка для селян и міщан. — У Львові : [б. в.], 1876 — 77, [2] с. : портр.
- Історія літератури руської (української). — Мюнхен : [б. в.], 1992. — Різ. паг. - (Українське літературознавство / УВУ ; Філософічний факультет ; вил. 7).
- Історія літератури руської. — Львів : накладом Т-ва ім. Шевченка, 1887— 1894. — 4 ч.
- Моєму критикові // Українська літературознавча думка в Галичині за 150 років : хрестоматія / ред. Л. Т. Сеник. — Львів, 2002. — Т. 1. — С. 261—278.
- Моєму критикові : відповідь А. Пипинові на його статтю ’’Особая история русской литературы”. — Львів: НТШ, 1890. — 47 с.
- Оповіданє о житю Святых Мучеников Бориса и Гліба. — У Львові:з друк. Т-ва ім. Шевченка, 1876. — 51, [1] с. : іл.
- Хрестоматия староруска : для высших клас гимназиал. : текст з пояснениями, додатком грамматичным и словарем. — У Львове : накладом Фонду краевого, 1881. —493 с.
- Studien auf dem Gebiete der ruthenischen Sprache. — Lemberg : Verlag und Druck des Ruthenischen Sewcenko-Vereines, 1880. — 244 p.
Про О. M. Огоновського
- Білецький JI. Омелян Огоновський / Л. Білецький. — Вінніпег : накладом УВАН, 1950. — 68 с. — (Українські вчені / УВАН ; ч. 2).
- Возняк М. Ватрослав Ягіч про спір Пипіна з Огоновським / Михайло Возняк. — Львів : [б. в.], 1939. — 8 с.
- Василевич Г. Омелян Огоновський — оборонець прав рідної мови в Галичині / Г. Василевич //Рогатинська земля: історія та сучасність : матеріали Другої наук, конф., Рогатин, 26—27 берез. 1999 р. / Львів, нац. ун-т ім. Івана Франка, Львів, філ. Укр. акад. держ. упр. ; відп. ред. Я. Малик. — Львів, 2001. —С. 67—71.
- Крымский А. Омелян Огоновский : (некролог) / А. Крымский // Этнографическое обозрение. — 1894. — Кн. 23, № 4. — C. 176—177.
- Макарушка О.Омельян Огоновський : его житє і діяльність / Остап Макарушка. — Львів : коштом т-ва’’Просвіта", 1895. — 64 с.
- Микитюк В. І. Іван Франко та Омелян Огоновський: мовчання і діалог / В. I. Микитюк. — Львів : Вид-во Львів, ун-ту ім. І. Франка, 2000. — 187 с. : іл. — (Франкознавчі студії ; вип. 1).
- Микитюк В. І. Літературна і наукова спадщина Омеляна Огоновського : дис. ... канд. філол. наук / Микитюк Володимир Ількович. — Львів, 1995. - 196 арк.
- Чехович К. Омелян Огоновський як історик літератури / К. Чехович. — Львів : [б. в.], 1937. — 22 с.
- Гуцал Я Огоновський Омелян Михайлович / Гуцал П, Мазурак Я., Пиндус Б. // Тернопільський енциклопедичний словник / [редкол.: Г. Яворський (голова) та ін.]. — Тернопіль, 2005. — Т. 2. — С. 655.
- Кушплір Д. Огоновський Омелян / Кушплір Д. // Довідник з історії України / Ін-т іст. дослідж. Львів, держ. ун-ту ім. І. Франка. — К, 1995. —1.2. С. 297.
- Лев В. Омелян Огоновський / В. Лев // Нива. — 1933. — Ч. 12. — С. 444—447.
- Лесюк М. Граматика О. Огоновського "Studien auf dem Gebiete der rnthe- nischen Sprache" і її роль у розвитку літературної мови Галичини / М. Лесюк // Українська філологія: школи, постаті, проблеми : зб. наук. пр. Міжнар. конф., присвяч. 150-річчю від дня заснування каф. укр. словесності у Львів, ун-ті (Львів, 23—25 жовт. 1998 р.). — Львів, 1999. — Ч. 1. — С. 115—122.
- Микитюк В. Агатангел Кримський та Омелян Огоновський / В. Микитюк // Українська філологія: школи, постаті, проблеми : зб. наук. пр. Міжнар. конф., присвяч. 150-річчю від дня заснування каф. укр. словесності у Львів, ун-ті (Львів, 23—25 жовт. 1998 р.). — Львів, 1999. —Ч. 1. — С. 132 135.
- Микитюк В. Коли студент переростає професора : (І. Франко та Ом. Огоновський) / В. Микитюк // Українське літературознавство. — 1993. — Вип. 58 : Іван Франко : ст. та матеріали. — С. 132—137.
- Микитюк В. Великий робітник : штрихи до літ. портрета Омеляна Огоновського / В. Микитюк // Дзвін. — 1994. — № 7. — С. 137—141.
- Микитюк В. І. Омелян Огоновський — культурний і громадський діяч другої половини XIX ст. / В. І. Микитюк // Вісник Львівського політехнічного інституту. — 1992. — № 268 : Україна на етапі національно-державного відродження. — С. 49—54.
- МикитюкВ. Професорська проза Омеляна Огоновського / В. Микитюк // Слово і час. — 1998. — 1998. — № 8. — С. 34—38.
- Франко І. Професор Омелян Огоновський / І. Франко // Зібрання творів : у 50 т, —K., 1986, —Т. 43, —С. 358—382.
- http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%B3%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%9E%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8F%D0%BD_%D0%9C%D0%B8%D1%85%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.