Георгій Нарбут — видатний майстер української графіки, помітна постать в історії дореволюційного мистецтва. Проживши лише тридцять чотири роки, він зумів зробити фундаментальний внесок у розвиток українського мистецтва. Універсальність обдарування та глибина інтелекту дали митцеві змогу працювати у царині акварелі й силуету, пера й олівця, шрифтової композиції й геральдичних знаків, лубка й народної іграшки, кольорового естампа й книжкової ілюстрації, символічної картинки й анімаційної сценки. Георгій Нарбут був творцем українського державного герба й печаті, грошових купюр і поштових марок. Йому належать дивовижної образності та яскравості екслібриси та архітектурні краєвиди.
Народився майбутній художник у дворянській родині Івана та Неоніли
Нарбутів, у родовому маєтку Нарбутівка Глухівського повіту Чернігівської
губернії (нині — Сумська область).
Першими художніми враженнями хлопчика в дитинстві були витинанки, мальовані печі, вишивки, побачені в селянських хатах. Крім багатства народної культури, його зачаровував казковий світ природи, розмаїтість трав і комах. Натхненний цією красою, хлопчик прагнув власноруч відтворити побачене. За браком фарб і олівців він робив з кольорового паперу витинанки та наклеював їх.
Першими художніми враженнями хлопчика в дитинстві були витинанки, мальовані печі, вишивки, побачені в селянських хатах. Крім багатства народної культури, його зачаровував казковий світ природи, розмаїтість трав і комах. Натхненний цією красою, хлопчик прагнув власноруч відтворити побачене. За браком фарб і олівців він робив з кольорового паперу витинанки та наклеював їх.
До десяти років Георгій, крім ближніх сіл, ніде не бував. У 1896 р. його вперше відрядили у місто Глухів до підготовчого класу гімназії. Навчання не надто приваблювало гімназиста. Найулюбленішим його заняттям було малювання. Малював він без керівників, бо перші вчителі малювання нічого йому не дали, а їхня методика взагалі нічим не могла зацікавити дитину. Малюючи метеликів, травичку, квіти, хлопчик навчився музиці ліній та площинних візерунків. А справжнім захопленням юного художника стало накреслення літер. Вивчаючи старослов'янську мову, Георгій знайшов зразок шрифту "Остромирового Євангелія" і спробував писати стародавнім робом. Спочатку переписав "Поученіє Володимира Мономаха своїм дітям", потім — "Євангеліє від Матфія", а також "Пісню про Роланда" (готичним шрифтом із орнаментальними заголовними літерами). То були перші кроки Нарбута у графіці — його майбутньому фахові у мистецтві. Навчаючись у старших класах гімназії, Георгій у Глухівській публічній бібліотеці відкрив для себе журнал "Мир искусства", який відіграв вирішальну роль у формуванні його естетичних поглядів. Юнак відчув себе однодумцем авторів журналу, побачив у них наставників. Переглядаючи ілюстрації у виданні, спостерігав, як вправні майстри кількома штрихами, чорними плямами досягають вражаючих ефектів. Особливо його захопили ілюстрації І. Білібіна до російських казок. Юний Нарбут почав копіювати його малюнки, а у 1904 р. створив власні ілюстрації до "Руслана і Людмили" О. Пушкіна та до казки "Єгорій Хоробрий", у яких повністю наслідував 1. Білібіна. Його майстерність шліфувалась також під впливом творчості таких художників об'єднання "Мир искусства", як К. Коровін, К. Сомов, Л. Бакст, М. Добу- жинський, О. Полєнова. Знайомство з творами О. Бердслі, Ф. Валлотона та інших зарубіжних майстрів "чистої" чорно-білої графіки витончило смак юнака. Саме в цей період Нарбут вирішує зробити графіку своїм фахом. Сама природа дала Георгію все необхідне, щоб стати графіком-віртуозом: міцні, рухливі руки, феноменальну пам'ять (складний орнамент, який бачив одного разу, міг безпомилково відтворити через кілька років), рідкісну працездатність, спокійну вдачу й дисциплінованість у праці. Подібно до Обрі Бердслея він "народився графіком", опанувавши техніку самотужки.
Білокінь С. Про дату народження видатного українського графіка Г. 1. Нарбута / С. Білокінь // Архіви України. — 1974. — № 6. — С. 71—72.
Білокінь С. Тут жив і творив Нарбут / С. Білокінь // Прапор комунізму. — 1976. — 15 січ.
Білокінь С. Перспективи дослідження мистецької спадщини Георгія Нарбута / С. Білокінь // Образотворче мистецтво. — 1986. — № 3. —С. 16—18.
[Георгій Нарбут : фотопортрет] // Георгій Нарбут : альбом / авт.-упоряд. П. О. Б лецький. — К., 1983. — Фронтиспіс.
[Георгій Нарбут : автопортрет-силует] // Белецкий П. Георгий Иванович Нарбут. - Л., 1985, —С. 7.
Перше визнання до Георгія прийшло у 1904 р., коли його твори експонували на сільськогосподарській виставці у Глухові й були відзначені похвальною грамотою повітового земства, а напередодні закінчення гімназії, у 1906 р., він з гучним успіхом виступив на виставці, організованій гуртком любителів мистецтва, з ілюстраціями до казки "Війна грибів". Молодий художник відчув впевненість у власних силах.
Відносно рано у Г. Нарбута прокинувся інтерес до геральдики, який став важливим фактором його мистецької біографії. Один зі своїх малюнків — "Герб міста Москви" — він надіслав до петербурзького видавництва, де його надрукували.
Отримавши атестат зрілості, Георгій прагне потрапити до Північної Пальміри, до близьких його серцю "міріскусників". Незважаючи на категоричні заперечення батька, Георгій разом зі своїм братом Володимиром — майбутнім відомим поетом — вступають до Петербурзького університету на факультет східних мов. Незабаром перевівся на філологічний факультет і прагнув зосередитись на навчанні, але його вабило мистецтво та творче середовище художників.
Тієї ж осені Георгій познайомився зі своїм кумиром — видатним російським графіком І. Білібіним, який, оцінивши талант юнака, запропонував йому кімнату у власному помешканні, допоміг надрукувати ілюстрації до казок "Горошеня" та "Снігуронька".
"Люблю тебе більше життя..." : автобіографія і листи до дружини / Г. Нарбут И Хроніка 2000. — К., 1996. — Вип. 16. — С. 211—255.
З листів Г. Нарбута до В. Модзалевського / Г. Нарбут // Образотворче мистецтво. — 2006, —№2, — С. 21.
Белецкий П. Георгий Иванович Нарбут / П. Белецкий. — Л. : Искусство, Ленинград, отд-ние, 1985. — 239 с.: ил.
Білецький П. Георгій Іванович Нарбут, 1986—1920 : нарис про життя і творчість художника / П. Білецький. — К. : Держ. вид-во образотвор. мистецтва і муз. літ., 1959, —48 с.: 16 л. іл.
Лукомський Г. Єгор Нарбут — митець-графік / Г. Лукомський // Хроніка 2000. — К„ 2005. — Вип. 61/62. — С. 30—35.
Шудря М. Люблю тебе більше життя...: [вступ сл. до автобіогр. Г. Нарбута і його листів до дружини] / М. Шудря // Хроніка 2000. — К., 1996. — Вип. 16. — С. 208—211. 104
Кричевський В. Нарбут в Українській Академії Мистецтв / В. Кричевський // Образотворче мистецтво. — 1997. —№ 1. — С. 54—57 ; № 2. — С. 17—19.
Відносно рано у Г. Нарбута прокинувся інтерес до геральдики, який став важливим фактором його мистецької біографії. Один зі своїх малюнків — "Герб міста Москви" — він надіслав до петербурзького видавництва, де його надрукували.
Отримавши атестат зрілості, Георгій прагне потрапити до Північної Пальміри, до близьких його серцю "міріскусників". Незважаючи на категоричні заперечення батька, Георгій разом зі своїм братом Володимиром — майбутнім відомим поетом — вступають до Петербурзького університету на факультет східних мов. Незабаром перевівся на філологічний факультет і прагнув зосередитись на навчанні, але його вабило мистецтво та творче середовище художників.
Тієї ж осені Георгій познайомився зі своїм кумиром — видатним російським графіком І. Білібіним, який, оцінивши талант юнака, запропонував йому кімнату у власному помешканні, допоміг надрукувати ілюстрації до казок "Горошеня" та "Снігуронька".
Життя у Білібіна пішло на користь Нарбуту. Він фактично вчився у нього,
спостерігаючи за усіма етапами роботи майстра. Під його впливом двадцятирічний
Георгій почав вивчати першоджерела, серйозно зацікавився творчістю А. Дюрера і
майстрів дерев'яної гравюри. Знайомство з колекцією О. Бенуа було для юнака
кращою школою.
Поступово Георгій Нарбут звільнився від чарів І. Білібіна. З кожною
роботою все більше виявлялась його творча індивідуальність — і в доборі казок,
і в засобах композиції. Книжка Г. Нарбута "Теремок. Мизгир" (1909)
стала етапною не тільки в його творчості, айв історії
російської дитячої книги. У цій роботі вражають чіткість, краса й
різноманітність ліній та обрисів, віртуозність їхнього накреслення, бездоганне
поліграфічне виконання. Це був зразок "чистої графіки" в усій своїй
специфіці.
У 1910 р. Г. Нарбут здійснив поїздку до столиці Баварії — Мюнхена, який
вважався Меккою рисувальників. Там він деякий час відвідував школу Холлоші,
але здебільшого вивчав архітектуру міста, створював станкові композиції,
навіяні враженнями від багатющої збірки мюнхенської пінакотеки. Серед
побаченого у Мюнхені Нарбут понад усе підносив твори Альбрехта Дюрера. Під час
перебування в Баварії художник спостерігав комету Галлея й був вражений. Він
створив декілька композицій з кометою, які дають підстави вважати Георгія
Нарбута своєрідним майстром романтичного краєвиду.
Засвоївши уроки І. Білібіна й М. Реріха, студії в майстерні Є. Зван-
цевої та у мюнхенській школі Холлоші, Георгій Нарбут піднісся своїми роботами
над рівнем багатьох графічних шедеврів "срібного десятиліття". На
кінець 1913 р. митець встиг проявити свій блискучий графічний дар з вичерпною
повнотою, він створив власний художній всесвіт, виразив себе в галузі
гумористики, лірики, продемонстрував і талант портретиста. Він став яскравою
творчою індивідуальністю, а його твори впізнавали за графічними прийомами,
улюбленими мотивами. Це був час буяння таланту Нарбута. У той період
(1912—1914) художником було здійснено ілюстрування та оформлення добірних видань:
застосувавши силуетну манеру, він виконав майстерні, позначені тонким гумором,
обкладинки і малюнки до казок Г.-К. Андерсена "Соловейко" та
"Олов'яний солдатик", проілюстрував байки 1. Крилова. Криловські
книжки Нарбута стали визначним явищем не тільки у всеросійському, а й у
світовому масштабі. Це були видання бездоганної "архітектури".
Формат, папір, шрифт, бережки, місця розташування прикрас та ілюстрацій, спосіб
друку, стилістика рисунків, добір фарб —- усе було надзвичайно доцільним, як з
естетичного, так і з економічного боку.
Перебуваючи у Петербурзі, Георгій Нарбут ніколи не поривав зв'язку з
Україною й кожного літа приїздив до рідної Нарбутівки, Глухова, подорожував
Україною, де розшукував і вивчав пам'ятки української старовини.
Зачарований
архітектурою стилю ампір, художник із захопленням робив замальовки української
архітектури, купував предмети ужиткового декоративного мистецтва.
На початку минулого століття українське мистецтво XVII—XVIII ст. —
графіка, художні ремесла, живопис (ікони й своєрідні козацькі іюртрети
парсунного типу) були погано вивчені й маловідомі. Нарбут був серед першовідкривачів
української художньої старовини як естетичного явища. Захопившись козаччиною,
Георгій Іванович не тільки пише в "українському стилі", а й починає
говорити українською літературною мовою. Що далі, то більше заглиблюється він в
українську історію, повертається до свого захоплення геральдикою. Майстер
створює значну кількість гербів, а свій власний підписує так: "Мазепинец,
полку Черниговского, Глуховской сотни,
старшинский сын и гербов и эмблем живописец". У 1915 р. до української
сюїти Нарбута додалась книга "Герби гетьманів Малоросії". Того самого року вийшла
оформлена ним книга "Галиция
в ее
старине. Очерки по истории архитектуры XII—XVIII вв.", а у 1917 р. світ побачило
видання "Старинные
усадьбы Харьковской губернии", що належить до найкращих
книжок Г. Нарбута.
Головною у творчості
митця у 1917 р. була робота над графічною серією "Українська абетка", що стала найвищим
злетом його обдарування. В малюнках до абетки виявилося властиве натурі
художника поєднання фантастики, поетичності й гумору. У п'ятнадцяти листах
"Абетки" Нарбут демонструє велику, рідкісну різноманітність прийомів,
що дали змогу в чорно-білих графічних аркушах втілити незліченну кількість
персонажів, передати зачарування українською природою. На жаль, цю роботу не
було завершено, але й те, що Г. Нарбут встиг зробити, було справжнім шедевром.
Події, пов'язані з поваленням самодержавства в Росії, схвилювали
Георгія Нарбута. Вже тоді він мріє про самостійність України і визначається з
переїздом на батьківщину. У березні 1917 р. художник приїжджає до Києва. В
особі Нарбута Україна отримала не лише майстра високої культури, а й
ентузіаста та патріота, який готовий був віддати увесь свій непересічний
талант і кипучу енергію справі розбудови національної культури.
Наприкінці 1917 р.
у Києві було засновано Українську академію мистецтв, а
Георгія Нарбута обрано професором — керівником графічної майстерні. Георгій
Іванович жив проблемами Академії, займаючись усім — від створення печатки до
вирішення фінансових питань. У 1919 р., у найважчий для Академії час, коли Київ
постійно переходив з-під однієї влади до іншої, Г. Нарбут був обраний ректором
Академії.
Крім педагогічної й організаційної діяльності, Г. Нарбут з перших днів
становлення української державності брав участь у створенні державних паперів:
банкнот, поштової марки, печатки. Ще влітку 1917 р. М. Гру- Шевський
оголосив конкурс на кращий ескіз українських паперових грошей, який виграв Г.
Нарбут. Оформлюючи купюру, художник застосуваворнаменти
в дусі українського бароко XVII—XVIII ст., декоративні шрифти і зображення знака князя
Володимира — тризуба. Цю копітку працю він поєднував з ілюструванням
періодичних видань, книжок, створенням станкових графічних композицій. Численні
обкладинки і заставки до книг, зокрема до "Антології" М. Зерова, до
журналів "Наше минуле", "Мистецтво", ілюстрації до
"Енеїди" І. Котляревського, а також гральні карти, архітектурні
композиції та інші роботи були виконані в українському національному стилі.
Київський період у творчості Г. Нарбута був, мабуть, найактивнішим, але
дуже коротким. З кожним роком талант митця розкривався все більше й більше. У
нього були великі перспективи і плани, яким не судилося здійснитися: внаслідок
жовчно-кам'яної хвороби, 23 травня 1920 р., у віці 34-х років художник помер.
Георгій Нарбут, маючи величезний авторитет у художніх колах, за
короткий час зумів своєю творчістю кардинально змінити уявлення про місце
книжкової графіки в культурному житті суспільства. Уперше в Україні він ставив
і практично вирішував завдання комплексного оформлення книги. Образи,
відтворені Нарбутом в книжках та журналах, були в кожному домі. Доробок
художника в галузі шрифту став вираженням епохи і на довгі роки наперед
визначив розвиток цього виду мистецтва в Україні. Власними творами Георгій
Нарбут дав творчий заповіт наступним поколінням українських графіків.
З
прийняттям Україною незалежності геральдика і шрифти Г. Нарбута знову зайняли
поважне місце в усіх сферах життя. У більшості державних документів України
дотепер використовується нарбутівський шрифт.
ЛІТЕРАТУРА
Георгій Нарбут : альбом / Г. Нарбут ; авт.-упоряд. П. О. Білецький. — К. : Мистецтво, 1983. — 119 с. : іл."Люблю тебе більше життя..." : автобіографія і листи до дружини / Г. Нарбут И Хроніка 2000. — К., 1996. — Вип. 16. — С. 211—255.
З листів Г. Нарбута до В. Модзалевського / Г. Нарбут // Образотворче мистецтво. — 2006, —№2, — С. 21.
Про Г. І. Нарбута
Белецкий П. Георгий Иванович Нарбут / П. Белецкий. — Л. : Искусство, Ленинград, отд-ние, 1985. — 239 с.: ил.
Білецький П. Георгій Іванович Нарбут, 1986—1920 : нарис про життя і творчість художника / П. Білецький. — К. : Держ. вид-во образотвор. мистецтва і муз. літ., 1959, —48 с.: 16 л. іл.
Лукомський Г. Єгор Нарбут — митець-графік / Г. Лукомський // Хроніка 2000. — К„ 2005. — Вип. 61/62. — С. 30—35.
Шудря М. Люблю тебе більше життя...: [вступ сл. до автобіогр. Г. Нарбута і його листів до дружини] / М. Шудря // Хроніка 2000. — К., 1996. — Вип. 16. — С. 208—211. 104
Кричевський В. Нарбут в Українській Академії Мистецтв / В. Кричевський // Образотворче мистецтво. — 1997. —№ 1. — С. 54—57 ; № 2. — С. 17—19.
Ковальчук О. До 120-річчя від дня народження Георгія Нарбута — корифея української графічної школи / О. Ковальчук // Образотворче мистецтво. — 2006. — №2. — С. 16—20.
Белоконь С. Художник, который не стареет / С. Белоконь // Комсомольское знамя. 1986. — 7 сент.
Белоконь С. Художник, который не стареет / С. Белоконь // Комсомольское знамя. 1986. — 7 сент.
Білокінь С. Про дату народження видатного українського графіка Г. 1. Нарбута / С. Білокінь // Архіви України. — 1974. — № 6. — С. 71—72.
Білокінь С. Тут жив і творив Нарбут / С. Білокінь // Прапор комунізму. — 1976. — 15 січ.
Білокінь С. Перспективи дослідження мистецької спадщини Георгія Нарбута / С. Білокінь // Образотворче мистецтво. — 1986. — № 3. —С. 16—18.
Петрицький В. Слідами документа : невідомий автограф Георгія Нарбута / В. Пет- рицький // Прапор. — 1983. — № 7. — С. 126—127.
Матвеев А. Георгий Нарбут/А. Матвеев // Художник. — 1983. —№ 8. —С. 59—63. Диченко І. С. Крила музи Георгія Нарбута / І. С. Диченко // Народна творчість та етнографія. — 1966. — № 6. — С. 29—35.
Маланюк Є. Неповторний / Є. Маланкж // Образотворче мистецтво. — 2001. — № 1. — С. 54—57.
Маланюк Є. Монументальність таланту / Є. Маланюк // Україна. — 1999. — № 11—12. Клеваєв В' Пам'ятна дата : [до 50-ї роковини з дня смерті Г. І. Нарбута] / В. Клеваєв // Образотворче мистецтво. — 1970. — № 3. — С. 36.
Бузина О. Тайна смерти автора гривни / О. Бузина // Сегодня. — 2009. — 17 янв. (№ 6). — С. 8—9.
Неперевершені зразки "чистої графіки" : [ред. ст.] // Культура і життя. — 2006. — 22 берез. — С. 4.
Ханко В. Нарбутова інтерпретація поеми "Енеїда" Івана Котляревського / В. Ханко // Образотворче мистецтво. — 1997. — № 1. — С. 58—59.
Присталенко Н. Виставка творів Георгія Нарбута / Н. Присталенко // Образотворче мистецтво. — 1992. —№ 2. — С. 14—15.
Нарбут Георгій Іванович [Юрій ; 25.02(9.03)1886—23.05.1920] // Художники України : енциклопед. довід. / Ін-т проблем сучас. мистецтва АМУ ; редкол.: В. Д. Сидоренко (голов, ред.) [та ін.]. — К., 2006. — С. 398—399.
Нарбут Георгій Іванович [25.11(9.111). 1886—23.V. 1920] // Українська Радянські Енциклопедія : в 12 т. / голов, редкол.: Бажан М. П. (голова) [та ін.]. — 2-ге вид. — К., 1982. —Т. 7, —С. 224.
Нарбут Юрій [Георгій] (26.2.1886—23.5.1920) // Енциклопедія Українознавства словник, част. : в 11 т. / голов, ред. В. Кубійович. — Париж ; Нью-Йорк, 1966. - Т. 5, —С. 1682—1683.
Матвеев А. Георгий Нарбут/А. Матвеев // Художник. — 1983. —№ 8. —С. 59—63. Диченко І. С. Крила музи Георгія Нарбута / І. С. Диченко // Народна творчість та етнографія. — 1966. — № 6. — С. 29—35.
Маланюк Є. Неповторний / Є. Маланкж // Образотворче мистецтво. — 2001. — № 1. — С. 54—57.
Маланюк Є. Монументальність таланту / Є. Маланюк // Україна. — 1999. — № 11—12. Клеваєв В' Пам'ятна дата : [до 50-ї роковини з дня смерті Г. І. Нарбута] / В. Клеваєв // Образотворче мистецтво. — 1970. — № 3. — С. 36.
Бузина О. Тайна смерти автора гривни / О. Бузина // Сегодня. — 2009. — 17 янв. (№ 6). — С. 8—9.
Неперевершені зразки "чистої графіки" : [ред. ст.] // Культура і життя. — 2006. — 22 берез. — С. 4.
Ханко В. Нарбутова інтерпретація поеми "Енеїда" Івана Котляревського / В. Ханко // Образотворче мистецтво. — 1997. — № 1. — С. 58—59.
Присталенко Н. Виставка творів Георгія Нарбута / Н. Присталенко // Образотворче мистецтво. — 1992. —№ 2. — С. 14—15.
Нарбут Георгій Іванович [Юрій ; 25.02(9.03)1886—23.05.1920] // Художники України : енциклопед. довід. / Ін-т проблем сучас. мистецтва АМУ ; редкол.: В. Д. Сидоренко (голов, ред.) [та ін.]. — К., 2006. — С. 398—399.
Нарбут Георгій Іванович [25.11(9.111). 1886—23.V. 1920] // Українська Радянські Енциклопедія : в 12 т. / голов, редкол.: Бажан М. П. (голова) [та ін.]. — 2-ге вид. — К., 1982. —Т. 7, —С. 224.
Нарбут Юрій [Георгій] (26.2.1886—23.5.1920) // Енциклопедія Українознавства словник, част. : в 11 т. / голов, ред. В. Кубійович. — Париж ; Нью-Йорк, 1966. - Т. 5, —С. 1682—1683.
ІЛЮСТРАЦІЇ
[Георгій Нарбут : фотопортрет] // Георгій Нарбут : альбом / авт.-упоряд. П. О. Б лецький. — К., 1983. — Фронтиспіс.
[Георгій Нарбут : автопортрет-силует] // Белецкий П. Георгий Иванович Нарбут. - Л., 1985, —С. 7.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.