Вишеньки (Коропський район) були засновані у 1679 році і в різні часи
належали гетьманам Івану Самойловичу, Івану Мазепі та Павлу Полуботку. У 1767
році село придбав полководець і генерал-губернатор Лівобережної України – Рум'янцев-Задунайський Петро Олександрович.
Він і розпочав облаштування власних садиб в центральних регіонах
власних володінь. Серед наново створених були і садиби Вишеньки та
Черешеньки (остання зруйнована повністю).
Саме тут, на березі
Десни, заховалася одна з найвеличніших резиденцій на Лівобережній Україні – палац
Петра Румянцева-Задунайського. Румянцев-Задунайський,
який мав величезні статки, мав схильність до архітектури, сам замовляв проекти
і наглядав за будівництвом. Його проекти часто мали чудернацький і химерний
вигляд, і Вишеньки - приклад тому. Тут і в сусідніх Черешеньках протягом
1782–1787 рр. на березі Десни граф побудував цілий комплекс будівель в модних
для того часу формах неокласичного романтизму з елементами готики. Граф обрав розкішне місце на пагорбі, над рікою, а здалеку будівля
нагадувала середньовічний замок. З нетипових для тих часів рішень можна назвати наявність різних
геометричних форм – неокласичний романтизм надихав архітектора, а він, у
свою чергу, намалював чудернацьке поєднання прямокутників та кіл, дуг
та арок. Є тут і турецькі мотиви, і італійські. До нинішніх часів
дійшло далеко не все, але частина палацу збереглася. Вона дає
можливість побачити, нехай навіть уявно, яка краса була збудована у
Вишеньках. Багато чого сталося у селі, а за однією з правдивих історій
один з власників сам розібрав половину будівлі, бо такий злий був сам на
себе за невдалий продаж… Сьогодні село є на мапі туристичної України, і
саме палац Рум’янцева-Задунайського зробив його відомим.
Автора проекту садиби
називають або Василя Баженова, або Леграна.
Обидва були віртуозними майстри класицизму і пройшли навчання в Парижі.
Будівництво в садибі йшло під керівництвом місцевого архітектора Мосципанова,
який проходив стажування при майстерні Баженова.Величезна будівля
палацу, що розташувалася на пагорбі над ставком, дуже вдало вписалася в
навколишній ландшафт. Вдало з'єднані деталі, запозичені з готики, класицизму та
східної архітектури –декоративні вежі, контраст кубічних обсягів, круглих башт
і ніш, різні за формою і розмірами вікна – це все надає йому вигляду
середньовічного замку.
У плані
палац нагадує літеру "Е" – ймовірно, натяк на ім'я імператриці Катерини ІІ. Віртуозними і складними були як план будівлі, так і її форми, які
відносять до романтичної течії в стилістиці класицизму з повною відмовою від
колон, портиків, фронтонів і використанням фантазійних, псевдоготичних і
східних форм. Від центру дугами розходяться симетричні крила-переходи до бічних
флігелів. Флігелі завершені неоготичними баштами, які нагадують середньовічні
замкові вежі.
У 1809 році син
Рум'янцева продав палац поміщику Судіенку, але пізніше передумав. Щоб розірвати
договір, він вирішив розібрати половину палацу. Залишки палацу відремонтував в
1840 році новий господар, князь Долгоруков.
У радянські часи на
території садиби влаштували піонерський табір. У Вишеньках відбувались зйомки кінострічки Юрія
Іллєнка «Молитва за гетьмана Мазепу».
Одночасно з палацом
у 1787 році було закінчено будівництво Свято-Успенської церкви. Тоді ж, перед
приїздом Катерини ІІ її освятили. Успенська церква (Вишеньки) належить до найкращих зразків двовежних садибних храмів 18 століття в Україні. Архітектура
Успенського храму дійсно екзотична для українського Лівобережжя. Вона більше
нагадує костел, ніж церкву. Незважаючи на провінційність, храм дійсно величний
і вдало доповнює комплекс резиденції. Екзотичні форми господарської садиби контрастують з типовими рисами садибної церкви в стилістиці класицизму. Лише провінційне втілення знижує урочистий, святковий характер її архітектурного вбрання: бічних портиків на шість колон, овальних вікон другого ярусу, ліплення гірлянд, Ока Бога тощо. Інтер'єр
храму зального типу без внутрішніх стовпів і з хорами. Відомо, що
володар садиби Петро Рум'янцев-Задунайський отримав плани садибних
церков від архітектора Юрія Фельтена, що прислужився і самій імператриці Катерині ІІ. В садибі Вишеньки Фельтен не був. На будівництві в садибах
Вишеньки та в сусідніх Черешеньках працювали місцеві майстри –
Мосципанов М. К. та Котляревський Д. Г. Максим Климович Мосципанов пройшов виучку в школі Василя Баженова, тому навчився працювати зі складними планами, свідоцтво чого –
побудова палацу Рум'янцева-Задунайського зі складним, майже зарозумілим
планом в Вишеньках. Деталі і спрощення плану могли бути
внесені місцевими будівничими. Граф Петро Рум'янцев-Задунайський намагався забезпечити храм
найрізноманітнішим церковним начинням, зокрема, найбільш достойними
уваги є дарохранильниця з вилитим зображенням Святого Духа у вигляді
голуба, чаша з нарізним написом і напрестольний хрест. З 1860 р. при
церкві працювала приходська школа. При радянській владі перед початком Другої світової війни храм було
зачинено, тож його приміщення почали використовувати як зерносховище.
Однак, у роки окупації німці дозволили поновити тут богослужіння, з того
часу церква функціонує за своїм призначенням. За часів Української
незалежності храм повернули місцевій парафії. До сьогодні він зберігся
майже у первісному вигляді, вирізняється своєю особливою елегантністю і
монументальністю та входить до складу палацово-паркового комплексу фельдмаршала Рум'янцева-Задунайського. Храм Успіння упродовж століть
слугував основним осередком громадського спілкування та святкового
дозвілля. (За матеріалами: Стук С. Старість - не радість. Скільки ще витримає 225-річний палац у Вишеньках / Сергій Стук // Чернігівщина: новини та оголошення. – 2012. – 17 трав. (№ 20). – С. 2).
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.