Костянтиин Миколайович Єлева (17 травня 1897, Київ –19 листопада 1950, там же) – український маляр і графік, вчитель мистецтва. Учень Михайла Бойчука.
Закінчив Українську Академію мистецтв (Київ, 1922; майстерня М. Бойчука). Працював 1919–26 переважно як художник театру; від 1927 – у Київському художньому інституті: 1944–50 – професор кафедри рисунка; водночас – викладач рисунка Інституту аспірантури Академії архітектури. У 1920-і рр. створював агітаційні плакати, виконував художнє оформлення будинків державних і громадських установ. Під час Другої світової війни брав участь у "Вікнах ТАРС", працював над політичними плакатами, сатиричною графікою. Учасник мистецьких виставок від 1917. Персональні виставки – у Києві (1940, 1945, 1955 – посмертна, 2008 – ретроспективна). Основні жанри – агітаційний плакат, пейзаж, портрет. Графічні роботи вирізняються конструктивністю. Манера Єлева позначена прагненням досягнути максимального лаконізму у вираженні реалістичності художньої форми. Портрети відзначаються точністю зображуваних моделей, виразністю розкриття їх внутрішніх станів, характерів. У ліричних мотивах природи майстерно передавав своєрідність архітектурних пам'яток національного зодчества. Оформляв вистави, зокрема "Гайдамаки" за Т. Шевченком, "Зелений папуга" А. Шніцлера (обидві – 1920), "Блакитний принц" (1923), Одес. укр. драм. театрі.
Закінчив Українську Академію мистецтв (Київ, 1922; майстерня М. Бойчука). Працював 1919–26 переважно як художник театру; від 1927 – у Київському художньому інституті: 1944–50 – професор кафедри рисунка; водночас – викладач рисунка Інституту аспірантури Академії архітектури. У 1920-і рр. створював агітаційні плакати, виконував художнє оформлення будинків державних і громадських установ. Під час Другої світової війни брав участь у "Вікнах ТАРС", працював над політичними плакатами, сатиричною графікою. Учасник мистецьких виставок від 1917. Персональні виставки – у Києві (1940, 1945, 1955 – посмертна, 2008 – ретроспективна). Основні жанри – агітаційний плакат, пейзаж, портрет. Графічні роботи вирізняються конструктивністю. Манера Єлева позначена прагненням досягнути максимального лаконізму у вираженні реалістичності художньої форми. Портрети відзначаються точністю зображуваних моделей, виразністю розкриття їх внутрішніх станів, характерів. У ліричних мотивах природи майстерно передавав своєрідність архітектурних пам'яток національного зодчества. Оформляв вистави, зокрема "Гайдамаки" за Т. Шевченком, "Зелений папуга" А. Шніцлера (обидві – 1920), "Блакитний принц" (1923), Одес. укр. драм. театрі.
Окремі роботи зберігаються в Національному музеї у Львові.
Помер 19 листопада 1950 року. Похований в Києві на Лук'янівському цвинтарі.
Література:
Вистака малюнків
Костянтина Миколайлвича Єлеви : каталог. – Київ, 1955.
Лопухов О. Слово про видатного митця-педагога Костянтина
Єлеву // Дослідницькі та науково-методичні праці: Зб. наук. пр. Національної
академії образотворчого мистецтва і архітектури. — Київ, 2009. – Вип. 16. – С.
69 – 77.
Мистецтво України: Біографічний довідник.– Київ, 1997. – С. 234.
Біля Канева (1947) Полотно, олія |
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.