Актриса німого кіно Віра Василівна Холодна - особлива людина, яка з'явилася на початку минулого століття, піднялася на недосяжну висоту мистецтва і любові пересічних співвітчизників, об'єднаних невідомим тоді ще і загадковим кіно, затрималась там на якийсь дивовижно невеликий час і раптово згоріла. Вона увірвалася в кінематограф зненацька й стала зіркою миттєво - бо чи можна було залишатись байдужим до глибоких сумних очей та ніжних рухів її переконливих героїнь? Дуже вродлива, витончена, з манерами справжньої аристократки, здавалося, ніхто не зрівняється з нею в красі, таланті, й так повинно було бути завжди. Однак доля вирішила інакше. Зірці німого кіно було всього 26 років, коли вона померла в Одесі. В. Холодна пробула на екрані лише три роки і знялася більш ніж у 50-ти фільмах, з яких збереглось тільки п'ять - "Діти століття", "Міражі", "Життя за життя", "Мовчи, журба, мовчи", "Останнє танго" (фрагмент) і дві хроніки. Цю актрису досі не просто пам'ятають - її шанують, про неї знімають фільми. Віра Василівна Холодна за походженням - українка.
Віра Левченко народилася 9 серпня 1893 р. у Полтаві. Її батько — Василь Андрійович — закінчив відділення словесності в Московському університеті та приїхав до Полтави вчителювати, мати — Катерина Сергіївна Слепцова — випускниця Олександро-Маріїнського інституту шляхетних дівчат у Москві. Батьки дуже любили один одного, жили скромно, але щасливо. Ні батько, ні мати не відрізнялися особливою красою, але їхня донька з дитинства привертала увагу зовнішністю — темні кучері, величезні сумні очі, ніжний овал обличчя... Коли Вірі було два роки, сім'я переїхала до родичів матері в Москву. Там за підтримки близьких добробут сім'ї налагодився. У будинку приймали гостей, влаштовували вечори, на яких, згідно з модою тих років, грали в шаради та "живі картини" (кілька учасників розігрували сценки, а глядачі мали вгадувати слово, літературний твір або сюжет відомого романсу), у яких дівчинка дуже любила брати участь. Вона, як і батько, відмінно співала, рано навчилася читати та старанно шукала в прочитаному теми для "живих картин", які, за відсутності гостей, розігрувала зі своїми ляльками. їй було два з половиною роки, коли в Парижі відбулася прем'єра першого фільму братів Люм'єр (28 грудня 1895 р.) — так у світі почалося століття кіно, але поки що сім'я Левченко не звернула на це жодної уваги.
У десять років дівчинку віддали на навчання в дуже відому елітну приватну гімназію. На гімназійних вечорах вона із захопленням читала вірші, майстерно грала ролі у п'єсах та чудово співала, акомпануючи собі на фортепіано. З класом Віра вперше побувала у Великому театрі і відтоді буквально захворіла балетом. Вона вимолила в батьків дозвіл вступити до балетного училища при театрі, однак через рік вони забрали доньку з училища — на цьому наполягла строга бабуся, яка вважала, що дівчині з порядної сім'ї не місце в театрі — актриси вважалися аморальними, тому не заслуговували на повагу. Вірочці довелося повернутися до гімназії, а потім і зовсім забути про сцену: у 1905 р., коли її мати була вагітна третьою дочкою, батько застудився і помер від крупозної пневмонії; сім'я опинилася у великій матеріальній скруті.
Розраду Віра знайшла в театрі: навчаючись у гімназії, одночасно відвідувала гурток молодих артистів Московського художнього театру, де брала уроки акторської майстерності, а також відвідувала вистави, концерти, захоплювалася грою на фортепіано, як і більшість її ровесниць. А невдовзі сталася подія, яка повністю перевернула її життя: у 1908 р. до Москви приїхала велика російська актриса В. Комісаржевська, від гри якої Віра була в захваті. Виявляється, треба на сцені не грати, а жити на ній! Комісаржевська жила. Дівчина була під таким враженням від гри актриси, що кілька днів навіть не чула, коли до неї зверталися, тому перелякані родичі викликали лікаря. Той сказав, що в юної особи дуже тонка психічна організація і порекомендував для її зміцнення займатися спортом. Тоді ж Віра побачила гру неперевершеної данської актриси Асти Нільсен у фільмі "Безодня" (1910), і остаточно визначилась із вибором професії.
Майбутня актриса закінчила гімназію в 1910 р. На випускному вечорі вона познайомилася з Володимиром Холодним — високим, статним та добродушним студентом-юристом. Вони покохали одне одного з першого погляду, а незабаром, попри категоричну незгоду обох родин, одружилися, і шлюб цей виявився на рідкість щасливим. На весілля, яке було дуже скромним, запросили тільки найближчих родичів та друзів. В. Холодний виявився завзятим автомобілістом — у ті часи це було досить оригінальне захоплення. Він був одним з перших російських автогонщиків та видавав і редагував першу в Росії спортивну газету "Авто”. Зумів Володимир зацікавити перегонами й молоду дружину, проте з часом вона перестала брати в них участь: у 1912 р. у подружжя Холодних народилася донька Євгенія. Пологи пройшли важко, молода жінка довго хворіла, і лікарі заборонили їй у подальшому народжувати — принаймні, декілька років. Але ні Віра, ні Володимир не могли собі уявити сім'ю тільки з однією дитиною. І коли доньці виповнився рік, родина удочерила ще одну дівчинку — Нонну, племінницю Володимира. Після появи дітей В. Холодна перестала цікавитися автогонками, до кола її інтересів увійшов артистичний клуб ''Алатрі", де в ті часи було розташовано популярний салон, який називали "російським Монмартром". І ще Віра захопилася кінематографом. У той час кіно — сінематограф — не вважали серйозним мистецтвом. Серйозно — це театр, а кіно — тільки розвага. Але неймовірно популярна! У кіно ходили всі. Спочатку — просто дивитися на фігури, що рухалися по екрану. Потім з'явилися сюжетні картини — мелодрами, історичні, комедії. Перед початком фільму продавалося "лібрето" — короткий зміст фільму, щоб можна було зрозуміти, що ж відбувається на екрані. Під час сеансів у залі грав тапер, а в дешевих кінотеатрах, де "лібрето" не продавалося, він же (або кіномеханік) розповідав зміст фільму. Віра не пропускала з чоловіком жодної вистави в театрах та жодного нового фільму в сінематографі.
В. Холодна любила приймати гостей та організовувати вечори, які відвідували художники, поети, письменники, музиканти. До неї приїжджали К. Бальмонт, Л. Андреев, А. Білий, Ю.Балтрушайтіс, Б. Зайцев. Улітку 1914 р. Віра вперше прийшла на кінофабрику "В. Г. Талдикін і К" у пошуках роботи. Однією з причин була фінансова нестабільність, адже в той час сім'я переживала не кращі часи, а на зйомках гарненька Віра могла що-небудь заробити. Уже тоді на її надзвичайну красу звертали увагу родичі, друзі, знайомі й незнайомі люди. Темноволоса красуня з ніжною білою шкірою, великими сірими очима і надзвичайно густими і довгими віями, зазирала прямо в душу і від цього, здавалося, змінювався весь світ навколо. На жаль, далі проб тоді справа не пішла, завадила Перша світова війна. Чоловік пішов на фронт, і у житті Віри утворилася порожнеча, навіть тривога за Володимира і турбота про доньок не могли її заповнити; тоді жінка пішла в майстерню "Тімана і Рейнгарда", де в той час знімали "Російську золоту серію". У цей час режисер В. Гардін екранізував "Анну Кареніну". Він зняв В. Холодну в двох епізодах, але у великій ролі відмовив, не помітивши у вродливої дебютантки ніякого таланту. Однак під час перегляду матеріалу на юну красуню звернув увагу співвласник майстерні Тіман. Він дав їй рекомендаційний лист до Є. Бауера (Анчарова), режисера-художника конкуруючої фірми "Ханжонков і К". Той у цей час збирався знімати "Пісню торжествуючої любові" за повістю І. Тургенева — містичну любовну драму, а на головну роль шукав жінку незвичайної краси, причому досвід та уміння грати його не цікавили. Коли до нього привели В. Холодну, режисер був приголомшений і одразу взяв жінку на роль — щойно переконався в її кіногенічності. Партнерами початкуючої актриси були відомі актори
В. Полонський та О. Рунич. Критики сходяться в тому, що Вірі надзвичайно пощастило з режисером, бо тільки Є. Бауер міг зробити з неї зірку. Видатний оператор, художник, закоханий у кінематограф режисер не тільки максимально розкрив красу Віри Василівни, а й навчив молоду і недосвідчену ще актрису використовувати свою зовнішність як засіб передавання емоцій. "Пісня торжествуючої любові" мала шалений, винятковий успіх, а Бауер був так захоплений красою і природністю Віри, що відразу ж по закінченні зйомок першого фільму — не чекаючи початку його прокату — став знімати її у другому — "Полум'ї неба". Цей фільм на екрани вийшов попереду "Пісні торжествуючої любові", і саме завдяки цій стрічці В. Холодна здобула популярність та любов публіки. Усього на фірмі Ханжонкова актриса знімалася рік, за цей час вона зіграла в тринадцяти фільмах. Уже після перших фільмів, які зняв Є. Бауер, молода жінка загіпнотизувала всю країну. Її ім'я на афіші гарантувало максимальні касові збори: заради того, щоб подивитися на неї, люди вистоювали довжелезні черги. Наступним став фільм "Діти століття", ця кінокартина, на щастя, збереглася.
Кожен фільм з В. Холодною був приречений на успіх. Закордонні та російські режисери пропонували актрисі величезні гонорари, аби тільки вона погодилася зніматися. Успіх у глядачів був шалений, у Харкові, наприклад, вони зірвали двері в кінотеатрі "Ампір", розбили вікна, щоб тільки дістатися до залу, адміністрації довелося викликати кінних драгунів. Коли ж актриса виходила з кіностудії, її зустрічав тисячний натовп, і вона терпляче роздавала автографи. Сама В. Холодна дуже дивувалася несподіваній реакції людей. Актриса перевдягалася, щоб ніхто її не міг впізнати, і разом з сестрою Софією вони їхали на околицю Москви, де в якомусь другосортному кінотеатрі спостерігали за відгуками глядачів. Не випадково всього за чотири роки Віра Холодна знялася в декількох десятках (за різними даними, від 40 до 80) фільмів. Портрети Віри Василівни друкували всі модні журнали, для яких вона позувала в розкішних нарядах. Краса талановитої актриси з першого погляду вражала всіх — і чоловіків, і жінок, у ній була величезна чарівність, яку кінокамера тільки посилювала. Віра була приголомшливо кіногенічною, а на фотографіях виходила ще краще. Особливо привертали увагу її величезні, з поволокою, сірі очі, які буквально заворожували глядачів...
У серпні 1915 р. прийшло повідомлення про те, що поручика В. Холодного важко поранено в бою під Варшавою, він знаходиться при смерті. Віра негайно покинула роботу, сім’ю, дітей та поїхала до чоловіка в госпіталь. Вона піклувалася про нього, вражаючи своєю самовідданістю професійних сестер милосердя, і практично витягла з того світу. У Москву подружжя повернулося разом — Володимира відправили у відпустку — одужувати після поранення, за хоробрість його нагородили Георгіївським хрестом і шпагою з золотим ефесом. А Віра Холодна була змушена терміново виїхати з кіногрупою в Сочі на натурні зйомки. Жінці навіть не дали відпочити — через її відсутність вся група простоювала. Потім — щільний та напружений робочий графік у Москві... Поки дружина була зайнята на зйомках, Володимир залишався вдома один. У середині жовтня, навіть не оговтавшись після поранення, він попросився назад на фронт. Віра ледве змирилася з від'їздом чоловіка та з головою поринула в роботу — знімалася постійно: трагічна мелодрама ’’Міражі’’ режисера П. Чардиніна, що мала шалений успіх, фантастична драма ”В світі повинна панувати краса” Є. Бауера, мелодрами "Вогняний диявол" та "Життя за життя"... Саме після цього фільму — одного з найпопулярніших і вдалих у кар'єрі актриси — Віру стали називати "королевою екрану". Восени 1915 р. у квартирі В. Холодної з'явився дуже худий, високий солдат. Він привіз їй з фронту листа від чоловіка і з того часу почав приходити щодня: сідав на стілець, дивився на артистку і мовчав. Цим солдатом був Олександр Вертинський. "Я був, як і всі тоді, небайдужий до Віри Холодної і присвятив їй свою пісеньку "Маленький креольчик", — згадував він. — Я вперше придумав і написав титул — "королева екрану". Титул утвердився за нею. Відтоді її так називала вся Росія". Пізніше О. Вертинський присвятив їй багато пісень.
Ательє Ханжонкова стало знімати В. Холодну все частіше: нові фільми з її участю виходили майже кожні три тижні. До 1916 р. кіновиробництво в Росії досягло свого піку, через війни зарубіжні фільми були недоступними, зате між російськими кінофабриками конкуренція зростала. Усе більше підприємців виявляли бажання займатися саме кінобізнесом, одним з таких був Д. Харитонов. У 1916 р. він відкрив на Лісовій вулиці в Москві власне кіноательє, до якого перейшли всі партнери В. Холодної по фільмах, оператори та режисери, з якими вона працювала. До того ж, у той час матеріальний добробут мав для жінки виняткове значення: чоловік все ще на фронті, у неї на руках доньки та сестри, а платня у Ханжонкова зовсім не
така велика, як можна було подумати. Крім того, В. Харитонов обіцяв більше свободи творчості, а його ательє було розташоване всього в п'яти хвилинах ходьби від її будинку. І вона зважилася.
Головним режисером у нового роботодавця актриси став В. Чардинін, тут він нарешті зміг реалізувати себе повністю. Для нього головними були актор і його гра. Режисер багато часу витрачав на репетиції, на спілкування з акторами, на пошук найкращого ракурсу. Особливо уважний він був до В. Холодної, у яку, як і багато чоловіків, був таємно закоханий. Для неї він створив репертуар тільки з підходящих для жінки ролей, не перенапружував зйомками. За півроку роботи Віра знялася лише в трьох фільмах: "Столична отрута" за романом С. Фонвізіна "Плітка", "Тортури мовчання" за п'єсою А. Бернштейна "Злодій" і "Заради щастя" за однойменним романом С. Пшибишевського. На початку 1917 р. вийшов на екрани один з кращих фільмів В. Холодної — "Біля каміна" — за мотивами популярного романсу. Успіх цієї стрічки був найгучнішим серед усіх тогочасних кінокартин. Фільм зняли з прокату тільки в 1924 р. — за рішенням Головрегіеткому. Після надзвичайного успіху цієї кінострічки Д. Харитонов зробив графік студії більш жорстким: зменшив час на зйомки кожної картини, увів штрафи за запізнення на роботу... Одного разу взимку В. Холодна та В. Максимов, її партнер, спізнювалися на зйомку. Вони весь час підганяли візника — у результаті візок зачепився за трамвайні рейки, перекинувся на повному ходу, і налякані коні протягли його ще цілий квартал разом з придавленими до землі артистами. Обидва досить сильно забилися, а Віра ще й застудилася. Але зйомки не зупинилися — наступного дня актриса грала з температурою. Через півроку зняли продовження "Біля каміна". Потім були фільми за романом Е. Золя "Людина-звір" і мелодрами "Любов графині" та "В золотій клітці".
Уже відбулися дві революції, а репертуар кінотеатрів не змінювався. Продовжували знімати кіно "з життя вищого світу" — з високими пристрастями, пишними костюмами і розкішними інтер'єрами. У той же час кіноательє Д. Харитонова розпочало роботу над створенням найзнаменитішого фільму за участю В. Холодної — "Мовчи, журба, мовчи...", знову за мотивами популярного романсу. Фільм відразу ж був задуманий у двох частинах — друга називалася "Казка любові дорогої" та вийшла на екрани через два тижні після першої. Але збереглася, на жаль, лише перша частина. Напевно, не було фільму, що мав такий надзвичайний успіх, але водночас цю стрічку нещадно критикували — особливо після революції, називаючи апогеєм вульгарності й міщанства, прикладом безідейності буржуазного мистецтва. А фільм все одно продовжували дивитися...
У середині 1918 р. Московський кінокомітет порекомендував власникам ательє з метою виховання смаку публіки більше екранізувати класику. Керуючись цією вказівкою, в ательє Д. Харитонова зняли ’’Живий труп” за п’єсою Л. Толстого, у якому В. Холодна зіграла роль циганки Маші. Цей фільм називають однією з кращих екранізацій класики в російському німому кіно. Завдяки цій ролі Віру Василівну почали вважати серйозною актрисою — К. Станіславський навіть запросив її до себе в Художній театр та запропонував роль Катерини в "Грозі” О. Островського. Жінка була щаслива, але, подумавши, відмовилася, бо не могла уявити свого життя без кіно.
До середини 1918 р. В. Холодна стала не просто найпонулярнішою кіноактрисою в Росії, а справжнім явищем російського кінематографа. Її життя було постійним об’єктом пильної зацікавленості журналістів та публіки. І тоді Д. Харитонов вирішив зняти фільм про саму В. Холодну — "Тернистий слави шлях”, але нічого особливо примітного в біографії актриси не знайшлося, а вигадувати що-небудь вона рішуче забороняла. Глядачі були розчаровані цим фільмом: вони чекали сенсацій, одкровень, розкриття таємниць... Ніхто не хотів вірити, що Віра дійсно така: вірна дружина, любляча мати, щаслива жінка. Її хотіли бачити іншою — розкішною, загадковою. Незважаючи на це, стрічка користувалася успіхом! Фільми за участю В. Холодної були популярні в Європі та Америці, у Туреччині та Японії — адже для німого кіно не важлива мова. Її запрошували зніматися в Голівуд і Берлін, а талановита актриса відмовлялася, не хотіла їхати з рідної країни, прагнула залишитися в Росії... І залишилася.
На початку 1919 р. В. Холодна знімалася в декількох фільмах Д. Харитонова — у "Міщанській трагедії" і "Княжні Таракановій”. Закінчувати цей фільм у червні група поїхала на натуру в Одесу, де лютувала важка форма грипу. Незважаючи на те, що влада в місті постійно змінювалася, зйомки йшли повним ходом: крім "Княжни Тараканової", були відзняті ще кілька стрічок. Одесити натовпами ходили за Вірою, стовбичили під вікнами. Вона приїхала до Одеси разом з матір’ю, сестрою Сонею та старшою донькою Женею. Пізніше до них приїхала і третя сестра — Надія, а чоловік і Нонна залишилися в Москві. У середині зими дитина захворіла на скарлатину, і родина переїхала з готелю на приватну квартиру, але потім Віра повернулася в готель — так було дешевше. А тим часом в її розкішному номері температура була мінус дев'ять градусів.
Восьмого лютого 1919 р. В. Холодна виступала на концерті на користь фонду професійної спілки театральних художників Одеси. У театрі було холодно, глядачі сиділи в шубах, а актори виходили у відкритих сукнях. Ще до початку концерту Віру почало морозити, а після концерту вона злягла. Лікар поставив діагноз "іспанка" — це особлива форма грипу, від якого в 1918 р. у Європі померло, за різними даними, від трьох до шести мільйонів осіб. У Віри Василівни вона ускладнилася запаленням легенів. Її лікували кращі лікарі Одеси; прохворіла вона вісім днів. Останні чотири дні і ночі під вікнами стояла величезна юрба. До Віри нікого не пускали. Але врятувати королеву екрану не вдалося: 16 лютого 1919 p., у неділю, славетної полтавки Віри Холодної не стало. Їй було всього 26. У той же вечір в усіх театрах було оголошено про смерть В. Холодної, усі вистави були скасовані.
Жоден актор дореволюційного кіно не удостоївся такої виняткової популярності і такої гучної слави, як Віра Холодна. Письменник К. Паустовський ставив її ім'я поруч з ім'ям Сари Бернар. Критики і рецензенти до сьогодні намагаються пояснити причину феноменального успіху славнозвісної актриси. Один з видатних театральних діячів того часу писав: "На зовнішності порівняно юної Віри Холодної лежав відбиток того смутку, що властивий нашій північній природі в дні ранньої осені. І можливо, саме ця пасивна ніжність фігурки, очей і рухів ріднила її з глядачем". Через три дні після її смерті на екрани вийшла кінохроніка В. Чардиніна "Похорон Віри Холодної". Сестра видатної актриси Софія згадувала, що при перегляді цих кадрів навіть близьких пробирав холодок жаху: була Віра Василівна реальною жінкою чи існувала лише на екрані?
В. Холодний пережив дружину тільки на два місяці — помер від тифу та туги. Через місяць під час епідемії черевного тифу померла і мати Віри. Через кілька років, у 1931, зник і останній земний слід Віри Холодної — Перше християнське кладовище в Одесі, на якому поховано акторку, перетворили на парк, тому її могили не існує. Але залишилася пам’ять про неї. Пісні О. Вертинського — "Маленький креольчик", "Ліловий негр". Знімалися фільми про її життя ("Тернистий шлях слави"), ("Раба любви"), плівка із записом її похорону. Чутки про її смерть. Легенда про неї саму. Більше таких не було.
Радимо прочитати:
- Вера Холодная : к 100-летию со дня рождения : [сборник] / [сост. Зюков Б. Б.]. — М.: Искусство, 1995. — 318 с. : ил.
- Надеждин Н. Вера Холодная: "Королева экрана" / Николай Надеждин. — М. : Майор, 2010. — 192 с. — (Неформальные биографии).
- Авдеев П. Любовь — это яды / Петр Авдеев // Вечерние вести. — 2009. — 21 марта.
- Барицкий Е. Вера Холодная : по ту сторону экрана / Е. Барицкая // Пассаж. — 2000. — Июнь. — С. 20—22.
- "Ваши пальцы пахнут ладаном" : Киев, след в биографии известной киноактрисы Веры Холодной // Киевские ведомости. — 2007. — 12 апр.
- Вульф В. Вера Холодная. Королева экрана / Виталий Вульф // L'Officiel. — 2001. —№39.— С. 15—17.
- Галяс А. Королева немого кино, чье имя окутано легендой / Александр Галяс // Кіевскійтелеграфъ. — 2009. — 13—19 февр.
- Гении черно-белого кино // Шо. — 2007. — № 9. — С. 22—29.
- Змієвський С. Така загадкова перша українська кінозірка / Станіслав Змієв-ськийІ І Культура і життя. — 2005. — 5 жовт.
- Зоркая Н. Первая русская кинозвезда / Н. Зоркая // Вопросы киноискусства. — 1968. —Вып.П.—С. 150.
- Коган С. Легенда немого кино / С. Коган // Пассаж. — 2004. — Февр. — С. 22—23.
- Королева екрана : 90 років тому померла Віра Холодна // Демократична Україна. — 2009. — 20 лют.
- Милеев Л. Королева экрана Вера Холодная / Л. Милеев // Филокартия. — 2010. — №5. —С. 16—19.
- Милосердна О. Фатальна жінка німого кіно / Олена Милосердна // Чорноморські новини. — 2009. — 5 берез.
- Миславский В. Холодная Вера Васильевна / Владимир Миславский // КинопредпринимательДмитрий Харитонов : жизнь и фильмы / Владимир Миславский. — X., 2012. — С. 197—198.
- Примадонна німого кіно — Віра Холодна // Сільська школа. — 2010. — № 13/14. —С. 5.
- Раба кохання — королева екрана : 90 років від дня смерті Віри Холодної / підгот. Тетяна Новікова // Чорноморські новини. — 2009. — 7 лют.
- Раба кохання — королева екрана : сьогодні минає 90 років від дня смерті Віри Холодної (1893—1919), актриси, зірки німого кіно / підгот. Тетяна Новікова // Зоря. — 2009. — 17 лют.
- Рухля С. Первая актриса русского кино / Светлана Рухля // Ленинградка. — 1989. — 24 окт.
- Сидор-Гібелинда О. Віра Холодна — рецепція фільмової творчості у XX столітті // Художня культура. Актуальні проблеми. — 2005. — Вип. 2. — С. 318—346.
- Холодна Віра // Енциклопедія українознавства / голов. ред. Володимир Кубійович. — Львів, 2000. — Т. 10. — С. 3621.
- Холодна Віра // Мистецтво України : біогр. довід. / [А. В. Кудрицький, М. Г. Латиський]. — К., 1997. — С. 617.
- Холодна Віра Василівна // Нова історія Полтавщини. Кінець XVIII — початок XX століття / Білоусько О. А., Мирошниченко В. І. — Полтава, 2003. — С. 244—245.
- Шлапак Ю. Віра Холодна: правда і вимисел / Ю. Шлагіак // Кіно-Театр. — 2000. —№ 4.—С. 37—38.
- Юдин Л. Королева экрана: этот титул Александр Вертинский придумал для Веры Холодной / Л. Юдин // Правда Украины. — 2008. — 4—10 сент.
- Юрченко А. Девушка моей мечты / А. Юрченко // Пассаж. — 2001. — Сент.— С. 20—22.
- Віра Холодна. Вікіпедія
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.