Андрей Шептицький (1865 -1944 рр.) — видатний український церковний, культурний і громадський діяч. Митрополит Андрей 43 роки очолював Українську греко-католицьку церкву (1901 - 1944 рр.). У цей час відбулися переломні події української і світової історії: Перша і Друга світові війни, Українська революція 1917 - 1921 рр., польсько-українська війна 1918 - 1919 рр., Голодомор 1932 -1933 рр., Голокост, дві радянські окупації (1939 - 1941 рр. і з 1944 р.), німецька окупація (1941 - 1944 рр.). Проте завдяки зусиллям, які митрополит докладав для консолідації і захисту своїх вірян і українців загалом, Греко-католицька церква досягла найбільшого розквіту й авторитету в суспільстві й світі.
Звернемося до оцінки з такого ворожого всьому українському джерела як спецслужби СРСР. У грудні 1940 р. у цілком таємній біографічній довідці НКВС за підписом начальника Львівського обласного управління Сергієнка патріотична діяльність митрополита оцінена так: 'Вибрана Шептицьким лінія колосально значно підняла його авторитет серед українського населення не тільки як духовного владики [два останніх слова закреслені й замінені на «керівника церкви»], але і як борця за «Самостійну Україну».
Досягнення Андрея Шептицького грунтуються на особистих якостях успішного керівника. ОСОБИСТА СКРОМНІСТЬ. Походив з давнього українського роду, який наприкінці 18 століття полонізувався. Граф. Даний від народження високий соціальний статус і всі посади, на яких він перебував, показали його особисту скромність. На відміну від більшості світських і церковних керівників різного рівня у і світі, був байдужий до матеріальних багатств, символів і способу життя в розкоші. Водночас був позбавлений бажання грати в публічне, «показушне» життя в бідності. Тобто був самим собою, за що його дуже цінили.
ОСВІТА. Андрей Шептицький отримав наукові ступені доктора права (1886 р.), доктора теології і доктора філософії (1896 р.) Прагнення до знань були його внутрішньою потребою.
СУЧАСНИЙ. У вже згаданій раніше чекістській довідці зазначено: «Досить сильний вплив в антира-дянському дусі Шептиць-кий справляв і продовжує справляти на українську молодь». Не підігруючи їм, будучи самим собою, владика був сучасним і притягував до себе нові генерації українців упродовж понад 40 років!
РОЗУМІННЯ ЛЮДЕЙ. ВМІЛА КАДРОВА ПОЛІТИКА. Для будь-якого керівника кадрова політика є ключовою. У цьому Андрей Шептицький був неперевершений. Тестом на успішність кадрової політики митрополита були держави-окупанти України. І серед них справжнім злим генієм став комуністичний тоталітарний режим СРСР, збагачений багатовіковим досвідом «поділяй і володарюй» Московського князівства, Московського царства, Російської імперії.
Спроби чекістів, які спиралися на всю міць радянської імперії, розколоти його оточення і діячів на місцях, навербувати собі агентів серед діячів УГКЦ з метою скомпрометувати, морально знищити владику і саму церкву в очах вірян і народу виявилися марними. Саме тому спецслужби і органи влади СРСР почали діяти надзвичайно брутально і спиратися здебільшого на репресії. Після смерті А. Шептицького 1 листопада 1944 р. митрополію очолив Йосиф Сліпий, який гідно витримав усі радянські репресії, успішно продовжив справу свого попередника. На псевдособорі у Львові 8-10 березня 1946 р., який за сценарієм чекістів повинен був сприяти знищенню УГКЦ, оголосивши її саморозпуск, не було жодного єпископа! Жменька зламаних священиків визначально не могла ані юридично, ані морально оформити ліквідацію церкви.
З розвалом комуністичної імперії наприкінці 1980-их - на початку 1990-их років УГКЦ вийшла з підпілля і є однією з поважних, впливових релігійних конфесій у незалежній Україні. Оце і є результати блискучої кадрової політики Андрея Шептицького, яку він проводив упродовж понад 40 років.
ОСОБИСТИЙ ПРИКЛАД МУЖНОСТІ, СТІЙКОСТІ. Всі успішні керівники, особливо військові, підтвердять, що особистий приклад мужності, стійкості, послідовності, єдності слова і діла — ключ до роботи з людьми. У цьому постать Андрея Шептицького — просто хрестоматійний приклад.
Кілька фактів. Під час Першої світової війни після зайняття Галичини військами Російської імперії він відмовився рятуватися, евакуюватися у глиб Австро-Угорської імперії, рішуче відмовився зректися греко-католицького обряду, за що і був депортований російською окупаційною владою до Курська в заслання. Там поводився гідно і сприйняв цю життєву обставину як привід проведення уніатських ідей у Росії. Після Лютневої революції 1917 р. повертався до Львова через Київ, де виступив на засіданні Української Центральної Ради, палко підтримав Українську революцію.
Так само залишився з вірянами й народом після зайняття Львова 1918 р. польськими військами. Не ховав своєї української позиції, опікувався українськими військовополоненими, боронив українську справу на західноукраїнських землях під Польщею.
Шептицький достовірно і повно знав, чого треба чекати від комуністичного тоталітарного режиму СРСР. У1920 - 1930-ті роки він послідовно публічно викривав більшовицьку політику, засудив Голодомор. Проте у вересні 1939 р. відмовився рятуватися, коли Червона армія окупувала Західну Україну. У 1944 р. також залишився разом зі своїм народом, коли знову прийшла радянська влада.
Кілька фактів. Під час Першої світової війни після зайняття Галичини військами Російської імперії він відмовився рятуватися, евакуюватися у глиб Австро-Угорської імперії, рішуче відмовився зректися греко-католицького обряду, за що і був депортований російською окупаційною владою до Курська в заслання. Там поводився гідно і сприйняв цю життєву обставину як привід проведення уніатських ідей у Росії. Після Лютневої революції 1917 р. повертався до Львова через Київ, де виступив на засіданні Української Центральної Ради, палко підтримав Українську революцію.
Так само залишився з вірянами й народом після зайняття Львова 1918 р. польськими військами. Не ховав своєї української позиції, опікувався українськими військовополоненими, боронив українську справу на західноукраїнських землях під Польщею.
Шептицький достовірно і повно знав, чого треба чекати від комуністичного тоталітарного режиму СРСР. У1920 - 1930-ті роки він послідовно публічно викривав більшовицьку політику, засудив Голодомор. Проте у вересні 1939 р. відмовився рятуватися, коли Червона армія окупувала Західну Україну. У 1944 р. також залишився разом зі своїм народом, коли знову прийшла радянська влада.
У 1941 - 1942 р. митрополит Шептицький був єдиним в окупованій нацистами Європі вищим церковним ієрархом, що публічно (!) засудив нацистські злочини масових убивств цивільного населення, винищення євреїв. Його Послання «Не убий» від 21 листопада 1942 р. стало легендою громадянської мужності церковного діяча під час світової тотальної війни. Владика писав: «Людина, що проливає неповинну кров свого ворога, політичного противника, є таким самим чоловіковбивником як людина, що це робить для грабунку, і так само заслуговує на Божу кару і клятву Церкви». Митрополит урятував життя понад 200 євреям. Такі факти можна називати ще й ще...
ТОЛЕРАНТНІСТЬ. ВІДСУТНІСТЬ КСЕНОФОБІЇ. Важливою рисою Шептицького була його толерантність, відсутність ксенофобії. Це стосується ставлення до інших народів, релігійних конфесій, різного роду опонентів. Захист і рятування ним разом з іншими церковними діячами УГКЦ євреїв (їх переховували в монастирях і навіть у митрополичій резиденції!) у кривавий час — наочний приклад.
На перший погляд, парадоксальним для митрополита Греко-католицької церкви є його висловлювання, що можна переходити з однієї релігійної конфесії до іншої. Але тільки за однієї жорсткої умови: той, хто на це зважився, повинен не мати жодної особистої вигоди від такого кроку: кар'єрної, політичної, суспільної, матеріальної, моральної і духовної.
Для керівної еліти України і всіх тих, хто ставить за мету стати провідниками, управлінцями, життя і діяльність, творчість Андрея Шептицького є взірцем, прикладом для наслідування.
ТОЛЕРАНТНІСТЬ. ВІДСУТНІСТЬ КСЕНОФОБІЇ. Важливою рисою Шептицького була його толерантність, відсутність ксенофобії. Це стосується ставлення до інших народів, релігійних конфесій, різного роду опонентів. Захист і рятування ним разом з іншими церковними діячами УГКЦ євреїв (їх переховували в монастирях і навіть у митрополичій резиденції!) у кривавий час — наочний приклад.
На перший погляд, парадоксальним для митрополита Греко-католицької церкви є його висловлювання, що можна переходити з однієї релігійної конфесії до іншої. Але тільки за однієї жорсткої умови: той, хто на це зважився, повинен не мати жодної особистої вигоди від такого кроку: кар'єрної, політичної, суспільної, матеріальної, моральної і духовної.
Для керівної еліти України і всіх тих, хто ставить за мету стати провідниками, управлінцями, життя і діяльність, творчість Андрея Шептицького є взірцем, прикладом для наслідування.
Джерело: Бутко С. Андрей Шептицький постать світового масштабу / Сергій Бутко // Світ-інфо. - 2015. - 19 листопада. - С. 14.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.