Уже в часі незалежної України ім’я забутого поета, письменника, педагога, перекладача, журналіста і публіциста Спиридона Черкасенка (1876–1940) знову стало, як і його твори, доступним усім, хто вважає себе прихильником рідної літератури. За радянських часів твори С. Черкасенка опинилися за трьома замками більшовицької цензури і до самого розпаду СРСР були вилучені для користування небайдужих до творчості письменника людей. Незважаючи на те, що поет є уродженцем східних земель України, його патріотичний світогляд утверджувався на Західній Україні, де він деякий час проживав, рятуючись від більшовицької дійсності. Радянські пропозиції повернутись у радянську Україну і обіцянка усіляких благ не зламали поета-патріота, і він продовжував свою творчість поза радянською реальністю, яка в кінці 1920–1930-х роках перемолола майже всіх письменників Національного Відродження, в тому числі чимало друзів і приятелів С. Черкасенка.
Нелегко поету довелося творити і в умовах румунського чи польського режимів на заході України, бо і тут він зазнав різних утисків. Але це був не сталінський молох. Не можна в невеликій статті охарактеризувати весь творчий доробок С. Черкасенка, тож торкнуся його поезії, пов’язаної з національно-визвольною війною галичан, і, зокрема, героїки українського стрілецтва. У двотомнику (див І-й том) в поета є цикл віршів, що називається «Братам галичанам». Їх сім. У вірші «Стрільці» поет порівняв УССів з орлами. Січовим стрільцям-орлам поет протиставляє ворогів-круків, що змальовані в поезії «Останній бій».
Поет-символіст С. Черкасенко був активним учасником національно-визвольних змагань, і він суворо засуджує польську агресію на західноукраїнських землях. Поезія С. Черкасенка
– це національно-поетичні гасла, спрямовані на захист України, її державності, спрямовані проти ворогів усіх мастей, які замахнулися на волю народу, що повстав, щоб порвати кайдани гніту.
Молоді роки С. Черкасенка – це шляхи пошуку себе самого: навчався в семінарії й був майже атеїстом, розмовляв російською, а став переконаним українським патріотом. Він пережив дві російські революції, наші визвольні змагання, обидві світові війни! Жив у Російській імперії, в УНР, в Австрії та Чехії. Бачив червоний терор і вже в Чехії відчув коричневий подих фашизму. Але вільна Україна була його ідеалом. Поезія С. Черкасенка перегукується із стрілецькою поезією галицьких січових стрільців.
С. Черкасенко був у товариських стосунках із Грушевським, Єфремовим, Чикаленком, Русовою, Садовським та з багатьма галичанами. Знайомство і дружба з видатними українцями теж вплинула на формування націоналістичного світогляду поета.
Поразку національно-визвольних змагань поет не сприйняв як катастрофу. Навпаки, він вірив у нашу вільну будучність. С. Черкасенко бачив спалах свободи в часи проголошення Карпатської України, перших героїв Карпатської Січі й вояків Легіону Р. Сушка.
Боліла в поета душа за безіменні могили, де полягли українські вояки, що боролися за волю України. І в останньому вірші з циклу «Брати галичани» – «При дорозі», він писав:
Поет-символіст С. Черкасенко був активним учасником національно-визвольних змагань, і він суворо засуджує польську агресію на західноукраїнських землях. Поезія С. Черкасенка
– це національно-поетичні гасла, спрямовані на захист України, її державності, спрямовані проти ворогів усіх мастей, які замахнулися на волю народу, що повстав, щоб порвати кайдани гніту.
Молоді роки С. Черкасенка – це шляхи пошуку себе самого: навчався в семінарії й був майже атеїстом, розмовляв російською, а став переконаним українським патріотом. Він пережив дві російські революції, наші визвольні змагання, обидві світові війни! Жив у Російській імперії, в УНР, в Австрії та Чехії. Бачив червоний терор і вже в Чехії відчув коричневий подих фашизму. Але вільна Україна була його ідеалом. Поезія С. Черкасенка перегукується із стрілецькою поезією галицьких січових стрільців.
С. Черкасенко був у товариських стосунках із Грушевським, Єфремовим, Чикаленком, Русовою, Садовським та з багатьма галичанами. Знайомство і дружба з видатними українцями теж вплинула на формування націоналістичного світогляду поета.
Поразку національно-визвольних змагань поет не сприйняв як катастрофу. Навпаки, він вірив у нашу вільну будучність. С. Черкасенко бачив спалах свободи в часи проголошення Карпатської України, перших героїв Карпатської Січі й вояків Легіону Р. Сушка.
Боліла в поета душа за безіменні могили, де полягли українські вояки, що боролися за волю України. І в останньому вірші з циклу «Брати галичани» – «При дорозі», він писав:
Самотній хрест із написом коротким
Оздоблений у зіллячко-розмай:
Тут Слави син впокоївся сном солодким
За волю-долю й рідний край.
...Сплять наші письменники вічним сном у Чехії, Німеччині, Франції, Канаді, Аргентині, Польщі та інших країнах світу, куди їх закинула недоля.
Віримо в те, що їхній прах буде з часом перевезено в Поетичний пантеон до Києва. І серед них – буде Спиридон Черкасенко.
Джерело: Федик І. Поет, який вірив у нашу волю : [Спиридон Черкасенко] / Ігор Федик // День.– 2016. – 3-4 червня.– С. 12.
Віримо в те, що їхній прах буде з часом перевезено в Поетичний пантеон до Києва. І серед них – буде Спиридон Черкасенко.
Джерело: Федик І. Поет, який вірив у нашу волю : [Спиридон Черкасенко] / Ігор Федик // День.– 2016. – 3-4 червня.– С. 12.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.