Увагу гостей міста та чернігівців привертає одноповерховий старий
будинок, який зберігся на фоні висотної будівлі готелю «Градецький» та
інших багатоповерхівок.
Розповімо про його історію. Цей будиночок споруджений у 1877-1878 роках на вулиці Шосейній. У 1919 р. він став власністю земського лікаря Павла Петровича Полторацького та його родини.
У різні часи вулиця, на якій містилася садиба, перейменовувалася: Любецька, Київська, Красна, Шосейна, Торгова, Т.Г. Шевченка, частина вулиці Горького, Леніна. Нині адреса будинку – проспект Миру, 74. У ньому до 1961 р. жило три династії лікарів Полторацьких. Їх старовинний рід бере початок від запорозьких козаків – полковників Семена Палія та Антона Танського.
Розповімо про його історію. Цей будиночок споруджений у 1877-1878 роках на вулиці Шосейній. У 1919 р. він став власністю земського лікаря Павла Петровича Полторацького та його родини.
У різні часи вулиця, на якій містилася садиба, перейменовувалася: Любецька, Київська, Красна, Шосейна, Торгова, Т.Г. Шевченка, частина вулиці Горького, Леніна. Нині адреса будинку – проспект Миру, 74. У ньому до 1961 р. жило три династії лікарів Полторацьких. Їх старовинний рід бере початок від запорозьких козаків – полковників Семена Палія та Антона Танського.
У «Малоросійському родословнику» Вадима
Модзалевського згадується бунчуковий товариш Іван Федорович
Полторацький, від якого і пішов рід Полторацьких. Інша гілка цього
роду дала світові видатного співака, музичного діяча і педагога (із
Сосниці родом) Марка Федоровича Полторацького, його учнями були
українські композитори Максим Березовський та Дмитро Бортнянський. Анна
Керн – муза Пушкіна – була його внучкою. Вона мала неабияке літературне
обдарування.
Власник будинку Павло Петрович Полторацький народився в
селі Гірськ Городнянського повіту (нині Щорського району) у 1869 р. у
сім’ї дрібного поміщика. Закінчив Лазаревський інститут східних мов у
Москві, який готував дипломатів. У цей час у нього розладналися стосунки
з батьками, які були проти його шлюбу з простою дівчиною, покоївкою
матері. Крім того, він відмовляється від дипломатичної кар’єри, що
призвело до повного розриву відносин з батьками. І лише народження
онука, якого назвали на честь дідуся Петром, принесло примирення в
родині.
Павло Полторацький закінчує Київський університет святого
Володимира (1884 р.). Ще будучи студентом медичного факультету, разом з
професором К. М. Сапежком він лікував безкоштовно хворих на Подолі. Після закінчення навчання працював лікарем у різних містечках та селах
України. Зокрема, у містечку Сновську (нині – Щорс) пам’ятають про
чуйного, всебічно освіченого лікаря, який безкоштовно лікував бідних. У
Чернігові він також вважався одним із кращих фахівців, працював у різних
лікарнях міста. Як кращого фахівця у 1921 р. його запрошують до складу
експертної комісії для обстеження мощів святого Феодосія Углицького.
Загинув Павло Петрович Полторацький у 1941 році під час бомбардувань
Чернігова фашистською авіацією. Похований він на старому православному
кладовищі на Старобілоуській вулиці. Поряд похована і дружина Павла
Петровича – Олександра Миронівна (1876-1954). Його син – Петро Павлович –
дитячий лікар, головний лікар Городнянської лікарні, загинув 19 березня
1931 року у молодому віці (на 36-у році життя), рятуючи хвору дитину на
дифтерію у містечку Бобровиці. Дружина Петра Павловича - Ольга
Олексіївна - також була медиком. Після війни вона очолювала відділ
охорони здоров’я міста Чернігова. Потім переїхала до Києва, де працювала
зав. терапевтичним відділенням у госпіталі інвалідів війни. Померла
1964 року. Онук – Ростислав Петрович – навчався у Чернігові, всю війну
працював в евакогоспіталях санітаром. Кандидат медичних наук, був
головним невропатологом Київського військового округу. Він переписувався
з невтомним охоронцем чернігівської старовини Андрієм Антоновичем
Карнабедом і заповідав зберегти пам’ять про родину Полторацьких,
відкрити в будинку кімнату чи куточок, присвячений родині. Цей
старенький будиночок на проспекті Миру славний не лише його власниками.
Тут був культурний центр, збиралися відомі громадські діячі, еліта
Чернігова: Михайло Жук – талановитий художник; Аркадій Верзилов –
історик, краєзнавець, археолог, брав активну участь у політичному і
громадському житті міста: обіймав посади міського секретаря та міського
голови, був членом чернігівської Громади та «Просвіти»; Ілля Шраг –
громадський, політичний і культурний діяч, чернігівський адвокат,
депутат першої Державної думи, ідейний натхненник чернігівської
«Просвіти» та інші. У будинок приходили і земські лікарі – колеги
Полторацьких: Розенель, Дехан, Ковальський, Маслов та художник Іван
Рашевський. Сюди приїздили з усієї України поети і письменники, зокрема
Микола Хвильовий, Олесь Досвітній, Микола Вороний.
Мета цих
зібрань: завзяті мисливці приїздили на полювання, розповідали тут
мисливські байки. Це офіційна версія. Хоча, існує й інша думка. Тут
приховується таємниця. Виникає питання – чому першими жертвами репресій
30-х років ХХ століття стали учасники мисливських зібрань у будинку
Полторацького (Микола Вороний та ін.)?
Інше запитання – чому
полювання біля Чернігова так приваблювало діячів культури з усієї
України? Адже мисливських угідь на той час на території країни було
багато.
Зараз вигляд будинку змінився. У минулому він
вирізнявся вишуканим різьбленням на карнизах та дверях, ґанок був
оздоблений кованим металевим візерунком, з боку двору знаходилася
веранда з різьбленими колонками. Навкруги – гарний сад з рідкісними
деревами, кущами та квітами, вирощеними лікарем і чудовою людиною. За
спогадами художника Володимира Конашевича, перехожі зупинялися перед
будинком, милувалися його красою, віддаючи шану тим, хто створив його, і
перехрестившись йшли далі у своїх справах.
Будинок вистояв у
буремні часи війн та революцій, проте в 70-х роках ХХ ст. був спалений,
розграбований вандалами. Від подальшого знищення його врятував Андрій
Антонович Карнабед. У 1994 р. обласним управлінням культури та
архітектури були направлені науково обґрунтовані довідки про
архітектурну цінність цієї старовинної споруди.
Галина Середенко, Громадська ініціатива «Збережи старий Чернігів»
ДЖЕРЕЛО. - РЕЖИМ ДОСТУПУ
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.