В історію нашої духовної культури навічно увійшов Михайло Петрович Драгоманов — видатний український мислитель і громадський діяч. З його іменем пов’язана ціла епоха вітчизняної історії — епоха українського національного відродження XIX століття, визначного сплеску громадського руху, розвитку наукових студій з історії, філософії, етнографії України. У колі наукових інтересів цього універсального вченого — економіка, право, соціологія, антропологія, літературознавство та культурологія. Внесок М. П. Драгоманова до скарбниці української та світової культури полягає у створенні ним теоретичних засад сучасної політичної думки України, орієнтованої на пріоритет загальнолюдських цінностей на ґрунті самобутніх національних чинників при широкому використанні здобутків європейської світової культури, науки, політичної думки. Визначаючи різнобічну діяльність М. Драгоманова на користь українського суспільства, І. Франко назвав його "духовними батьком" нашої нації.
Народився Михайло Петрович Драгоманов у м. Гадячі Полтавської губернії в родині дрібнопомісних дворян. Батько Михайла — Петро Яки- мович — за освітою був правником, займався громадською та літературною діяльністю. Його схильність до справедливості, чесності і літературний хист вплинули на обох дітей — Михайла — майбутнього вченого та Ольгу — відому письменницю Олену Пчілку. Сильний генетичний корінь сім’ї Дра- гоманових дав Україні ще й геніальну поетесу Лесю Українку — дочку Олени Пчілки й племінницю М. Драгоманова. Тож у становленні особистості Михайла, формуванні його поглядів батько відіграв велику роль. Пізніше, в автобіографії, М. Драгоманов писав: "Я дуже зобов’язаний своєму батькові, який розвинув у мені інтелектуальні зацікавлення і з яким у мене не було моральних незгод і боротьби".
Під час навчання в Галицькому повітовому училищі (1849—1853) малий Михайлик перечитав усі цікаві книги з батькової бібліотеки, а "Историю государства Российского" М. Карамзіна — навіть двічі. Він захоплювався історією античного світу, географією, мовами, виявляв інтерес і до математичних дисциплін. У полтавській гімназії, де Михайло продовжував навчання, він завжди був серед найкращих учнів. Хлопець самостійно вивчив німецьку мову, був редактором рукописного гімназичного часопису. На становлення світоглядних переконань особливо вплинули вчителі — латиніст Казимир Полевич та історик Олександр Стронін. Зокрема, О. Стронін познайомив юнака з соціалістичними ідеями, з безцензурними поезіями Т. Шевченка, з "Народними оповіданнями" Марка Вовчка.
Уже в гімназійні роки Михайло зацікавився політичними питаннями. Серед гімназистів він мав авторитет захисника прав учнів. Незважаючи на те, що Драгоманов був одним із найкращих учнів, його виключили з гімназії за сутичку з "надзирателем благородного при гимназии пансионате". Тільки завдяки втручанню М. Пирогова — відомого лікаря-хірурга, члена- кореспондента Петербурзької академії наук, який був попечителем Київського навчального округу, виключення було замінено на залишення гімназії "за власним проханням", що давало право на продовження освіти у вищому навчальному закладі.
Восени 1859 р. М. Драгоманов розпочав навчання на історико-філологічному факультеті Університету Св. Володимира в Києві. Він блискуче вчився і своє майбутнє пов’язував із науковою діяльністю.
Київський університет того часу був не лише важливим центром наукового і культурного життя, а й визнаним осередком громадських та національних рухів. Бажаючи посильно сприяти народній освіті, Михайло став членом гуртка, який заснував одну з перших на теренах Російської імперії недільну школу. Однак у липні 1862 р. недільні школи було ліквідовано через те, що в суто освітянській діяльності шкіл уряд убачав засіб поширення політичного нігілізму й вільнодумства, спрямованих на підрив підвалин суспільного ладу.
Михайло викладав також у Тимчасовій педагогічній школі, де готували вчителів для села, але незабаром і цей заклад закрили.
Громадська активність, вільнодумство й сміливість студента Драгома- нова виявились у його яскравих публічних виступах. Перша така промова була пов’язана з відставкою М. Пирогова з посади попечителя Київського навчального округу. Пирогов проводив на конституційних засадах помірковану, ліберальну політику, що була не до вподоби реакціонерам. У своїй доповіді на прощальному бенкеті Драгоманов доводив, що реформи М. Пирогова на ниві педагогіки, зокрема заміна, по суті, військової дисципліни педагогічними методами виховної роботи призвели до більшого порядку в школах, ніж це було раніше. Цей виступ Михайла мав для нього великі наслідки: він пробудив у юнакові політичні інстинкти і водночас познайомив з ліберальними професорами, що дало змогу розширити наукові заняття, переважно з загальної історії.
Вдруге високий громадський обов’язок й патріотизм М. Драгоманов продемонстрував під час перевезення праху Т. Шевченка із Санкт-Петербурга на батьківщину (1861). Головна думка промови Драгоманова над труною поета про те, що "кожний, хто йде служити народові, накладає на свою голову терновий вінок".
Після закінчення університету (1863) М. Драгоманова залишили на кафедрі загальної історії для підготовки до професорської діяльності, а вчена рада рекомендувала відрядити його за кордон для продовження навчання. Однак скрутне матеріальне становище змусило відмовитись від підготовки до професорського звання і посісти місце вчителя гімназії.
У 1863 р. Михайло став членом Київської громади — організації української ліберальної буржуазної інтелігенції, заснованої у 1859 р. Він познайомився і потоваришував з такими представниками громадського руху, як В. Антонович, П. Житецький, М. Лисенко. Разом зі своїми колегами з Київської та Чернігівської громад Михайло Драгоманов підніс голос за введення в народних школах рідної української мови. Після виходу у 1863 р. сумнозвісного Валуєвського циркуляру, що ставив поза законом будь-які форми існування української культури й проголошував її вторинність та неповноцінність, Драгоманов почав активно працювати в галузі української етнографії, історії та археології.
Викладання в гімназії та громадську роботу М. Драгоманов поєднував з науковою діяльністю. Так, вже навесні 1864 р. молодий вчитель подав на розгляд історико-філологічного факультету дисертацію "Імператор Тібе- рій". Для свого часу ця робота мала новаторський характер. У ній автор розвинув думку про те, що період імперії Давнього Риму був прогресивним у соціальному та культурному відношенні. Того ж року вчений був допущений до викладання загальної історії в університеті як приват-доцент, а з 1866 р. він — єдиний викладач кафедри загальної історії.
У середині 1860-х рр. розквітає публіцистична діяльність М. Драгоманова: він став одним із найактивніших кореспондетів "Санкт-Петербург- ских ведомостей". У численних рецензіях, оглядах, статтях Михайло Петрович порушував широке коло проблем — від розвитку сучасної української мови та літератури — до становища культур слов’янських народів у Німеччині й Австрії. Ерудований молодий публіцист і науковець являв собою блискучого представника 60-х років XIX ст. — часу, коли в Україні нагромаджувалися інтелектуальні сили та формувався науковий потенціал.
Молодий учений опрацьовував тему історії Римської імперії. У цій роботі виявився нахил Драгоманова до осягнення законів розвитку людського суспільства, пошуку закономірностей, що керують вчинками видатних особистостей та цілих народів. 1869 р. він захистив дисертацію "Воп- рос об историческом значений римской истории и Тацит", у якій розглянув соціально-політичні й культурні теорії суспільного розвитку, популярні в тогочасній європейській науці. Науковець не обмежувався аналізом соціально-економічних чи політичних чинників еволюції людства. Для нього головний критерій розвиненості суспільства — ступінь свободи особистості. Зацікавлення М. Драгоманова античністю пояснювалось тим, що в цивілі- заційному плані саме Римська імперія стала своєрідною точкою відліку в правовому поступі європейських конституційних свобод. У її історії вчений прагнув знайти відповідь: наскільки придатним є цей шлях для України.
У 1870 р. почався новий період у житті Михайла Драгоманова. Виїхавши за кордон у наукове відрядження, він замість двох років пробув там майже три.
За цей час відвідав Німеччину, Австрію, Італію, Швейцарію. Працював у Берліні, Гайдельберзі, Відні, Римі, Флоренції, Цюриху, Празі. Двічі побував у Львові, де познайомився з багатьма діячами української культури.
Перебуваючи за кордоном, М. Драгоманов цікавився суспільно-політичним життям зарубіжних країн і активно займався публіцистичною роботою. Особливе місце в публіцистиці Михайла Петровича того періоду посідає Галичина. Драгоманов був одним із перших, хто намагався розбудити галицьке громадське життя, піднести рівень суспільної свідомості галичан.
Трирічне турне вченого Європою виявилось надзвичайно плідним: він зумів критично проаналізувати свої переконання, зіставляючи їх з наочним західноєвропейським досвідом. Досліджуючи історію стародавнього світу, Драгоманов простежив механізм функціонування суспільства держави й дійшов висновку, що суспільство — цілісна система, розвиток якої тісно пов’язаний з економікою, соціальними відносинами, політикою, духовною культурою. Це дало йому змогу сформувати політичну доктрину федеративного соціалізму. Майбутня держава уявлялася науковцю федерацією вільних громад, які б об’днували людей на підставі спільних територій та господарської діяльності й становили автономні національні одиниці. Для досягнення цієї мети Михайло Петрович визначив три етапи: культурно- просвітницький, політичний (здобуття політичних свобод, запровадження конституції) та реформування соціально-економічних відносин.
Повернувшись до Києва, Михайло Петрович активно включився в наукове та громадське життя. 1873—1874 академічні роки він розпочав у статусі доцента. Вивчення стародавньої історії та релігії спонукало вченого звернути увагу на особливості історії та культури слов’янства, зокрема українців. Разом із професором Володимиром Антоновичем він підготував і видав два томи дослідження "Исторические песни малорусского народа с примечаниями Вл. Антоновича и М. Драгоманова" (1874—1875). Цих двох дослідників об’єднували не лише наукові інтереси — вони були дуже популярними постатями в українофільських колах, зокрема, були лідерами Київської громади.
Михайло Петрович був справжнім кумиром студентської молоді. Проте 7 вересня 1875 р. його звільнили з університету "за направление, не соответствующее видам правительства" із забороною викладати в Харківському та Новоросійському університетах. Звістка про звільнення Драгоманова з університету схвилювала всіх громадівців. Стара спільнота запропонувала своєму провідному членові виїхати за кордон і заснувати там орган вільної української думки, в якому б містилися фундаментальні статті теоретично-програмового характеру, твори красного письменства та хроніки українського життя. Михайло Петрович згодився очолити закордонне позацензурне українське видання. Саме там, за кордоном, він став інтелектуально-потужним захисником та пропагандистом української культури в Європі.
У лютому 1876 р. Драгоманов виїхав з Києва. Дорогою до Відня він зупинився у Львові, де вперше зустрівся з І. Франком. На початку березня Михайло Петрович прибув до Відня, а згодом переїхав до Швейцарії, де організував видання збірника "Громада".
Уродовж 1878—1881 pp. було надруковано п’ять книжок альманаху, що містили низку програмних, публіцистичних та інформативних праць. Після цього "Громаду" перетворили на періодичне видання за редакцією М. Драгоманова, М. Павлика та С. Подолинського. Журнал "Громада" став для України тим, чим був "Колокол" О. Герцена для Росії. Довколо видання утворився так званий Женевський гурток — зародок українського соціалізму. У "Громаді" з’явилася політична програма українського руху з вимогою повної самостійності спілки вільних громад України. Статті Драгоманова в "Громаді" та в редагованому ним самостійному журналі "Вольное слово", привернули увагу всієї Європи. У своїх публікаціях він наголошував, що зв’язок України з Європою повинен стати двостороннім, підкреслював важливість надання українському рухові загальноєвропейського звучання та домогтися його підтримки в світі.
Перебуваючи в еміграції, М. Драгоманов чимало сил доклав до налагодження зв’язків між українським рухом Наддніпрянщини і західноукраїнськими землями, активно друкуючись на Галичині в газетах і журналах "Правда", "Діло", "Друг", "Громадський друг".
Через розрив з громадівцями в 1886 р. Драгоманова було позбавлено фінансової підтримки, і в 1889 р. вчений прийняв пропозицію болгарського уряду обійняти посаду професора загальної історії у Вищому училищі Софії (майбутньому Софійському університеті). Його запросили на три роки. Але в 1891 р. російські сановники почали наполягати на його висланні з Болгарії. Тільки завдяки європейському авторитетові вченого ці вимоги було відхилено.
Свою нову службу в Болгарії Михайло Петрович сприйняв із радістю. У Софії він знову опинився у сфері наукової діяльності, але не припиняв писати для російських, польських, німецьких та інших видань. Деякі з його фундаментальних творів українською і російською мовами виходили окремими книгами та брошурами в Києві, Львові, Коломиї, а звідти поширювалися світом. М. Драгоманов був задоволений своїм болгарським побутом. Йому подобались заняття зі студентами. Професор прагнув бути для них корисним. Крім надзвичайно цікавих лекцій, консультацій, він надавав студентам можливість користуватися його домашньою бібліотекою. Михайла Петровича любили, до нього ставилися благоговійно. Ректор Софійського університету пропонував ученому прийняти болгарське підданство, що давало йому право на пенсію й ставило самого Драгоманова та його сім’ю у більш повноправне положення. Але він не скористався цією пропозицією, бо до останніх днів свого житгя мріяв про повернення на рідну землю.
Близько 1892 р. Михайло Петрович серйозно захворів на аневризму. Лікувався у Відні та Парижі, але це приносило лише тимчасове поліпшення. Несподівана смерть від розриву аорти 20 червня 1895 р. обірвала життя великого вченого і громадського діяча. Його поховали у Софії на католицькому кладовищі.
Незадовго до смерті з-під пера Михайла Петровича вийшла праця "Чумацькі думки про українську справу", яку можна вважати заповітом науковцям в галузі дослідження української історії. У ній вчений закликав свіввітчизників боротися разом із іншими народами проти самодержавства, за свободу й децентралізацію суспільно-політичного життя. М. Драгоманов був речником ліберального гуманізму, ідеалів світла й добробуту в житті всіх країн, оборонцем прав народностей і противником диктатури та бюрократії. Він вважав, що жодні компроміси з совістю, терор, диктатура не можуть бути засобами побудови кращого суспільно-політичного ладу.
Творча спадщина видатного українського мислителя складає понад дві тисячі творів з історії, літературознавства, фольклористики, права та інших наукових дисциплін. Проте довгі роки його праці не були в науковому обігу. Головна причина несприйняття спадщини М. Драгоманова — критика Леніна. Ленінське тавро "націоналістичного міщанина", викликане невизнанням Михайлом Петровичем великодержавного централізму та політики русифікаторства, визначило долю його праць в СРСР. Багато творів з доробку вченого не втратили й понині своєї актуальності та значущості. їхня публікація в незалежній Україні розширює уявлення про масштаби багатогранної діяльності визначного сина України, повніше розкриває його науково-творчу індивідуальність.
Громадська діяльність і творча спадщина Драгоманова забезпечили йому особливе місце в історії суспільно-політичної та правової думки не тільки в Україні. Його можна назвати творцем своєрідної конституалістич- ної теорії, палким прихильником збагачення вітчизняної політики й права цінностями світового досвіду.
Михайло Петрович Драгоманов мав великий авторитет у світовому науковому співтоваристві. Він був членом Паризького етнографічного товариства, почесним членом комітету Чиказького конгресу фольклористів та Українського наукового товариства "Січ" у Відні. Його ім’я присвоєно Українському високому університету в Празі та Національному педагогічному університету в Києві.
Дашкевич Я. Михайло Драгоманов // Я. Дашкевич Постаті : нариси про діячів історії, політики, культури. — Львів, 2007. — С. 295—332.
Народився Михайло Петрович Драгоманов у м. Гадячі Полтавської губернії в родині дрібнопомісних дворян. Батько Михайла — Петро Яки- мович — за освітою був правником, займався громадською та літературною діяльністю. Його схильність до справедливості, чесності і літературний хист вплинули на обох дітей — Михайла — майбутнього вченого та Ольгу — відому письменницю Олену Пчілку. Сильний генетичний корінь сім’ї Дра- гоманових дав Україні ще й геніальну поетесу Лесю Українку — дочку Олени Пчілки й племінницю М. Драгоманова. Тож у становленні особистості Михайла, формуванні його поглядів батько відіграв велику роль. Пізніше, в автобіографії, М. Драгоманов писав: "Я дуже зобов’язаний своєму батькові, який розвинув у мені інтелектуальні зацікавлення і з яким у мене не було моральних незгод і боротьби".
Під час навчання в Галицькому повітовому училищі (1849—1853) малий Михайлик перечитав усі цікаві книги з батькової бібліотеки, а "Историю государства Российского" М. Карамзіна — навіть двічі. Він захоплювався історією античного світу, географією, мовами, виявляв інтерес і до математичних дисциплін. У полтавській гімназії, де Михайло продовжував навчання, він завжди був серед найкращих учнів. Хлопець самостійно вивчив німецьку мову, був редактором рукописного гімназичного часопису. На становлення світоглядних переконань особливо вплинули вчителі — латиніст Казимир Полевич та історик Олександр Стронін. Зокрема, О. Стронін познайомив юнака з соціалістичними ідеями, з безцензурними поезіями Т. Шевченка, з "Народними оповіданнями" Марка Вовчка.
Уже в гімназійні роки Михайло зацікавився політичними питаннями. Серед гімназистів він мав авторитет захисника прав учнів. Незважаючи на те, що Драгоманов був одним із найкращих учнів, його виключили з гімназії за сутичку з "надзирателем благородного при гимназии пансионате". Тільки завдяки втручанню М. Пирогова — відомого лікаря-хірурга, члена- кореспондента Петербурзької академії наук, який був попечителем Київського навчального округу, виключення було замінено на залишення гімназії "за власним проханням", що давало право на продовження освіти у вищому навчальному закладі.
Восени 1859 р. М. Драгоманов розпочав навчання на історико-філологічному факультеті Університету Св. Володимира в Києві. Він блискуче вчився і своє майбутнє пов’язував із науковою діяльністю.
Київський університет того часу був не лише важливим центром наукового і культурного життя, а й визнаним осередком громадських та національних рухів. Бажаючи посильно сприяти народній освіті, Михайло став членом гуртка, який заснував одну з перших на теренах Російської імперії недільну школу. Однак у липні 1862 р. недільні школи було ліквідовано через те, що в суто освітянській діяльності шкіл уряд убачав засіб поширення політичного нігілізму й вільнодумства, спрямованих на підрив підвалин суспільного ладу.
Михайло викладав також у Тимчасовій педагогічній школі, де готували вчителів для села, але незабаром і цей заклад закрили.
Громадська активність, вільнодумство й сміливість студента Драгома- нова виявились у його яскравих публічних виступах. Перша така промова була пов’язана з відставкою М. Пирогова з посади попечителя Київського навчального округу. Пирогов проводив на конституційних засадах помірковану, ліберальну політику, що була не до вподоби реакціонерам. У своїй доповіді на прощальному бенкеті Драгоманов доводив, що реформи М. Пирогова на ниві педагогіки, зокрема заміна, по суті, військової дисципліни педагогічними методами виховної роботи призвели до більшого порядку в школах, ніж це було раніше. Цей виступ Михайла мав для нього великі наслідки: він пробудив у юнакові політичні інстинкти і водночас познайомив з ліберальними професорами, що дало змогу розширити наукові заняття, переважно з загальної історії.
Вдруге високий громадський обов’язок й патріотизм М. Драгоманов продемонстрував під час перевезення праху Т. Шевченка із Санкт-Петербурга на батьківщину (1861). Головна думка промови Драгоманова над труною поета про те, що "кожний, хто йде служити народові, накладає на свою голову терновий вінок".
Після закінчення університету (1863) М. Драгоманова залишили на кафедрі загальної історії для підготовки до професорської діяльності, а вчена рада рекомендувала відрядити його за кордон для продовження навчання. Однак скрутне матеріальне становище змусило відмовитись від підготовки до професорського звання і посісти місце вчителя гімназії.
У 1863 р. Михайло став членом Київської громади — організації української ліберальної буржуазної інтелігенції, заснованої у 1859 р. Він познайомився і потоваришував з такими представниками громадського руху, як В. Антонович, П. Житецький, М. Лисенко. Разом зі своїми колегами з Київської та Чернігівської громад Михайло Драгоманов підніс голос за введення в народних школах рідної української мови. Після виходу у 1863 р. сумнозвісного Валуєвського циркуляру, що ставив поза законом будь-які форми існування української культури й проголошував її вторинність та неповноцінність, Драгоманов почав активно працювати в галузі української етнографії, історії та археології.
Викладання в гімназії та громадську роботу М. Драгоманов поєднував з науковою діяльністю. Так, вже навесні 1864 р. молодий вчитель подав на розгляд історико-філологічного факультету дисертацію "Імператор Тібе- рій". Для свого часу ця робота мала новаторський характер. У ній автор розвинув думку про те, що період імперії Давнього Риму був прогресивним у соціальному та культурному відношенні. Того ж року вчений був допущений до викладання загальної історії в університеті як приват-доцент, а з 1866 р. він — єдиний викладач кафедри загальної історії.
У середині 1860-х рр. розквітає публіцистична діяльність М. Драгоманова: він став одним із найактивніших кореспондетів "Санкт-Петербург- ских ведомостей". У численних рецензіях, оглядах, статтях Михайло Петрович порушував широке коло проблем — від розвитку сучасної української мови та літератури — до становища культур слов’янських народів у Німеччині й Австрії. Ерудований молодий публіцист і науковець являв собою блискучого представника 60-х років XIX ст. — часу, коли в Україні нагромаджувалися інтелектуальні сили та формувався науковий потенціал.
Молодий учений опрацьовував тему історії Римської імперії. У цій роботі виявився нахил Драгоманова до осягнення законів розвитку людського суспільства, пошуку закономірностей, що керують вчинками видатних особистостей та цілих народів. 1869 р. він захистив дисертацію "Воп- рос об историческом значений римской истории и Тацит", у якій розглянув соціально-політичні й культурні теорії суспільного розвитку, популярні в тогочасній європейській науці. Науковець не обмежувався аналізом соціально-економічних чи політичних чинників еволюції людства. Для нього головний критерій розвиненості суспільства — ступінь свободи особистості. Зацікавлення М. Драгоманова античністю пояснювалось тим, що в цивілі- заційному плані саме Римська імперія стала своєрідною точкою відліку в правовому поступі європейських конституційних свобод. У її історії вчений прагнув знайти відповідь: наскільки придатним є цей шлях для України.
У 1870 р. почався новий період у житті Михайла Драгоманова. Виїхавши за кордон у наукове відрядження, він замість двох років пробув там майже три.
За цей час відвідав Німеччину, Австрію, Італію, Швейцарію. Працював у Берліні, Гайдельберзі, Відні, Римі, Флоренції, Цюриху, Празі. Двічі побував у Львові, де познайомився з багатьма діячами української культури.
Перебуваючи за кордоном, М. Драгоманов цікавився суспільно-політичним життям зарубіжних країн і активно займався публіцистичною роботою. Особливе місце в публіцистиці Михайла Петровича того періоду посідає Галичина. Драгоманов був одним із перших, хто намагався розбудити галицьке громадське життя, піднести рівень суспільної свідомості галичан.
Трирічне турне вченого Європою виявилось надзвичайно плідним: він зумів критично проаналізувати свої переконання, зіставляючи їх з наочним західноєвропейським досвідом. Досліджуючи історію стародавнього світу, Драгоманов простежив механізм функціонування суспільства держави й дійшов висновку, що суспільство — цілісна система, розвиток якої тісно пов’язаний з економікою, соціальними відносинами, політикою, духовною культурою. Це дало йому змогу сформувати політичну доктрину федеративного соціалізму. Майбутня держава уявлялася науковцю федерацією вільних громад, які б об’днували людей на підставі спільних територій та господарської діяльності й становили автономні національні одиниці. Для досягнення цієї мети Михайло Петрович визначив три етапи: культурно- просвітницький, політичний (здобуття політичних свобод, запровадження конституції) та реформування соціально-економічних відносин.
Повернувшись до Києва, Михайло Петрович активно включився в наукове та громадське життя. 1873—1874 академічні роки він розпочав у статусі доцента. Вивчення стародавньої історії та релігії спонукало вченого звернути увагу на особливості історії та культури слов’янства, зокрема українців. Разом із професором Володимиром Антоновичем він підготував і видав два томи дослідження "Исторические песни малорусского народа с примечаниями Вл. Антоновича и М. Драгоманова" (1874—1875). Цих двох дослідників об’єднували не лише наукові інтереси — вони були дуже популярними постатями в українофільських колах, зокрема, були лідерами Київської громади.
Михайло Петрович був справжнім кумиром студентської молоді. Проте 7 вересня 1875 р. його звільнили з університету "за направление, не соответствующее видам правительства" із забороною викладати в Харківському та Новоросійському університетах. Звістка про звільнення Драгоманова з університету схвилювала всіх громадівців. Стара спільнота запропонувала своєму провідному членові виїхати за кордон і заснувати там орган вільної української думки, в якому б містилися фундаментальні статті теоретично-програмового характеру, твори красного письменства та хроніки українського життя. Михайло Петрович згодився очолити закордонне позацензурне українське видання. Саме там, за кордоном, він став інтелектуально-потужним захисником та пропагандистом української культури в Європі.
У лютому 1876 р. Драгоманов виїхав з Києва. Дорогою до Відня він зупинився у Львові, де вперше зустрівся з І. Франком. На початку березня Михайло Петрович прибув до Відня, а згодом переїхав до Швейцарії, де організував видання збірника "Громада".
Уродовж 1878—1881 pp. було надруковано п’ять книжок альманаху, що містили низку програмних, публіцистичних та інформативних праць. Після цього "Громаду" перетворили на періодичне видання за редакцією М. Драгоманова, М. Павлика та С. Подолинського. Журнал "Громада" став для України тим, чим був "Колокол" О. Герцена для Росії. Довколо видання утворився так званий Женевський гурток — зародок українського соціалізму. У "Громаді" з’явилася політична програма українського руху з вимогою повної самостійності спілки вільних громад України. Статті Драгоманова в "Громаді" та в редагованому ним самостійному журналі "Вольное слово", привернули увагу всієї Європи. У своїх публікаціях він наголошував, що зв’язок України з Європою повинен стати двостороннім, підкреслював важливість надання українському рухові загальноєвропейського звучання та домогтися його підтримки в світі.
Перебуваючи в еміграції, М. Драгоманов чимало сил доклав до налагодження зв’язків між українським рухом Наддніпрянщини і західноукраїнськими землями, активно друкуючись на Галичині в газетах і журналах "Правда", "Діло", "Друг", "Громадський друг".
Через розрив з громадівцями в 1886 р. Драгоманова було позбавлено фінансової підтримки, і в 1889 р. вчений прийняв пропозицію болгарського уряду обійняти посаду професора загальної історії у Вищому училищі Софії (майбутньому Софійському університеті). Його запросили на три роки. Але в 1891 р. російські сановники почали наполягати на його висланні з Болгарії. Тільки завдяки європейському авторитетові вченого ці вимоги було відхилено.
Свою нову службу в Болгарії Михайло Петрович сприйняв із радістю. У Софії він знову опинився у сфері наукової діяльності, але не припиняв писати для російських, польських, німецьких та інших видань. Деякі з його фундаментальних творів українською і російською мовами виходили окремими книгами та брошурами в Києві, Львові, Коломиї, а звідти поширювалися світом. М. Драгоманов був задоволений своїм болгарським побутом. Йому подобались заняття зі студентами. Професор прагнув бути для них корисним. Крім надзвичайно цікавих лекцій, консультацій, він надавав студентам можливість користуватися його домашньою бібліотекою. Михайла Петровича любили, до нього ставилися благоговійно. Ректор Софійського університету пропонував ученому прийняти болгарське підданство, що давало йому право на пенсію й ставило самого Драгоманова та його сім’ю у більш повноправне положення. Але він не скористався цією пропозицією, бо до останніх днів свого житгя мріяв про повернення на рідну землю.
Близько 1892 р. Михайло Петрович серйозно захворів на аневризму. Лікувався у Відні та Парижі, але це приносило лише тимчасове поліпшення. Несподівана смерть від розриву аорти 20 червня 1895 р. обірвала життя великого вченого і громадського діяча. Його поховали у Софії на католицькому кладовищі.
Незадовго до смерті з-під пера Михайла Петровича вийшла праця "Чумацькі думки про українську справу", яку можна вважати заповітом науковцям в галузі дослідження української історії. У ній вчений закликав свіввітчизників боротися разом із іншими народами проти самодержавства, за свободу й децентралізацію суспільно-політичного життя. М. Драгоманов був речником ліберального гуманізму, ідеалів світла й добробуту в житті всіх країн, оборонцем прав народностей і противником диктатури та бюрократії. Він вважав, що жодні компроміси з совістю, терор, диктатура не можуть бути засобами побудови кращого суспільно-політичного ладу.
Творча спадщина видатного українського мислителя складає понад дві тисячі творів з історії, літературознавства, фольклористики, права та інших наукових дисциплін. Проте довгі роки його праці не були в науковому обігу. Головна причина несприйняття спадщини М. Драгоманова — критика Леніна. Ленінське тавро "націоналістичного міщанина", викликане невизнанням Михайлом Петровичем великодержавного централізму та політики русифікаторства, визначило долю його праць в СРСР. Багато творів з доробку вченого не втратили й понині своєї актуальності та значущості. їхня публікація в незалежній Україні розширює уявлення про масштаби багатогранної діяльності визначного сина України, повніше розкриває його науково-творчу індивідуальність.
Громадська діяльність і творча спадщина Драгоманова забезпечили йому особливе місце в історії суспільно-політичної та правової думки не тільки в Україні. Його можна назвати творцем своєрідної конституалістич- ної теорії, палким прихильником збагачення вітчизняної політики й права цінностями світового досвіду.
Михайло Петрович Драгоманов мав великий авторитет у світовому науковому співтоваристві. Він був членом Паризького етнографічного товариства, почесним членом комітету Чиказького конгресу фольклористів та Українського наукового товариства "Січ" у Відні. Його ім’я присвоєно Українському високому університету в Празі та Національному педагогічному університету в Києві.
ЛІТЕРАТУРА
Основні видання творів М. П. Драгоманова
Дашкевич Я. Михайло Драгоманов // Я. Дашкевич Постаті : нариси про діячів історії, політики, культури. — Львів, 2007. — С. 295—332.
Драгоманов М. П. Вибрані праці : у 3 т. [4 кн.] / М. П. Драгоманов ; упорядкув. та прим. В. Ф. Погребенника ; редкол.: В. П. Андрущенко (голова) [та ін.]. — К. : Знання України, 2006 — 2007. — Т. 1—3.
Драгоманов М. П. Вибране. "... мій задум зложити очерк історії цивілізації на Україні" / М. П. Драгоманов ; упоряд. та іст.-біогр. нарис Р. С. Міщука ; прим.: Р. С. Мі- щука та В. С. Шандри. — К. : Либідь, 1991. — 682 с. — (Пам’ятки історичної думки України).
МихайлоДрагоманов : автожиттєпис / М. П. Драгоманов ; уклали: І. С. Грищенко, В. А. Короткий, М. В. Томенко ; голов, ред. В. Головко. — К. : Либідь, 2009. — 443 с. : іл.
Драгоманов М. П. Вибране. "... мій задум зложити очерк історії цивілізації на Україні" / М. П. Драгоманов ; упоряд. та іст.-біогр. нарис Р. С. Міщука ; прим.: Р. С. Мі- щука та В. С. Шандри. — К. : Либідь, 1991. — 682 с. — (Пам’ятки історичної думки України).
МихайлоДрагоманов : автожиттєпис / М. П. Драгоманов ; уклали: І. С. Грищенко, В. А. Короткий, М. В. Томенко ; голов, ред. В. Головко. — К. : Либідь, 2009. — 443 с. : іл.
Драгоманов М. П. Із наукової спадщини / М. П. Драгоманов ; упорядкув. та прим. В. Ф. Погребенника ; редкол.: В. П. Андрущенко (голова) [та ін.]. — К. : Знання, 2010, — Кн. 1. — 595 с.
Драгоманов М. П. Діалоги про українську національну справу / Б. Грінченко, М. Драгоманов ; НАН України, Ін-т укр. археографії. — К, 1994. — 286 с. — (Джерела з історії суспільно-політичного руху в Україні 19 — поч. 20 ст. ; Вип.1).
Драгоманов М. П. Літературю-публіцистичні праці : у 2 т. / М. П. Драгоманов ; упорядкув., прим., вступ, ст. І. С. Романченка. —К. : Наук, думка, 1970. —Т. 1—2.
Драгоманов М. П. Про українських козаків, татар та турків : з дод. про життя М. Драгоманова / М. П. Драгоманов. — К. : Дніпро, 1991. — 44 с. — (Про часи козацькі на Україні).
Драгоманов М. П. Пропащий час : українці під Московським царством (1654—1876) / М. Драгоманов ; вступ, ст. С. Заремби. — К. : Центр пам’яткознав. НАН України і Укр. т-ва охорони пам’яток історії та культури, 1992. — 46 с. — (Пам’ятки полемічної літератури).
Драгоманов М. П. Українська література, проскрибована російським урядом / М. П. Драгоманов ; Львів, наук, ун-т ім. І. Франка ; пер. з фр. Г. Цвенгрош. — Львів, 2001. — 83 с. : портр.
Листування Івана Франка та Михайла Драгоманова / І. Я.Франко, М. П.
Драгоманов. — Львів : Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2006. — 560 с.
Творча спадщина М.П.Драгоманова. - Режим доступу
Творча спадщина М.П.Драгоманова. - Режим доступу
Про М. П. Драгоманова
Горбач Н. Я. Справжній Михайло Драгоманов / Н. Горбач. — Л. : Каменяр, 2008. — 167 с.
Дмитренко М. Михайло Драгоманов: національне та інтернаціональне //
Дмитренко М. Українська фольклористика другої половини XIX століття :
школи, постаті, проблеми. — K., 2004. — С. 210—244.
Довгич В. А. Українська ідея в політичній теорії М. Драгоманова : навч. посіб. / В. А. Довгич. — К. : НМК ВО, 1991. — 155 с.
ДрагомановМихайло Петрович
(18(30).9.1841—20.6(20.7)1895) // Довідник з історії України : А—Я / за
заг. ред.: І. П. Підкови, Р. Шуста. — 2-ге вид., доопрац. і доповн. —
К., 2001. — С. 224—226. — ШВЫ 966-504-179-7.
ДрагомановМихайло Петрович (30.ІХ.1841—20.VII. 1895) // Шевченківський словник : у 2 т. / редкол.: Є. П. Кирилюк (відп. ред.) [та ін.]. —К, 1978, —Т. 1, —С. 197—198.
ДрагомановМихайло Петрович (30(18).9.1841—20.7(20.6).1895) // Енциклопедія історії України / редкол.: В. А. Смолій (голова) [та ін.]. — К., 2004. — Т. 2. — С. 458—459.
ДрагомановМихайло Петрович (18(30).9.1841—20.6(20.7)1895) // Енциклопедія сучасної України / редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський (спів- голова). — К, 2008. — Т. 8. — С. 371—372.
ДрагомановМихайло Петрович (18(30).09.1841-—20.06(20.07)1895) / Філософська думка в Україні: бібліогр. слов. / ред.-упоряд. М. Л. Ткачук. — К.,2002, —С. 61—63.
Драгоманов Михайло Петрович (1841—1895) // Видатні постаті України : біогр. довід. / Г. В. Щокін, М. Ф. Головатий, В. А. Гайченко [та ін.]. — К, 2004. — С. 302—306.
ДрагомановМихайло Петрович (30.ІХ.1841—20.VII. 1895) // Шевченківський словник : у 2 т. / редкол.: Є. П. Кирилюк (відп. ред.) [та ін.]. —К, 1978, —Т. 1, —С. 197—198.
ДрагомановМихайло Петрович (30(18).9.1841—20.7(20.6).1895) // Енциклопедія історії України / редкол.: В. А. Смолій (голова) [та ін.]. — К., 2004. — Т. 2. — С. 458—459.
ДрагомановМихайло Петрович (18(30).9.1841—20.6(20.7)1895) // Енциклопедія сучасної України / редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський (спів- голова). — К, 2008. — Т. 8. — С. 371—372.
ДрагомановМихайло Петрович (18(30).09.1841-—20.06(20.07)1895) / Філософська думка в Україні: бібліогр. слов. / ред.-упоряд. М. Л. Ткачук. — К.,2002, —С. 61—63.
Єфремов С. Історія українського письменства і С. Єфремов ; Укр. Віл.
Ун-т. — 4-те вид. — Мюнхен, 1989. — Т. 2. — 495 с. — фотопередрук. —
ПроМ. Драгоманова: с. 144—151.
Заславський Д. Михайло Драгоманов [1841—1895] : життя і літ. діяльність /Д. Заславський, І. С. Романченко. — К.: Дніпро, 1964. 199 с.: 7 л. іл.
Заславський Д. Михайло Драгоманов [1841—1895] : життя і літ. діяльність /Д. Заславський, І. С. Романченко. — К.: Дніпро, 1964. 199 с.: 7 л. іл.
Катренко А. М. Український національний рух XIX століття : (по
сторінках пр. М. Драгоманова) : навч. посіб. / А. М. Катренко, Ю. В.
Беззуб ; Київ, військ, гуманіт. ін-т, Київ, ун-т ім. Т. Шевченка. — K.,
1997. — 51 с.
Круглашов А. М. Драма інтелектуала : політичні ідеї Михайла Драгоманова
/ А. М. Круглашов ; відп. ред. Ю. І. Макар ; Чернів. ун-т ім. Ю. Федь-
ковича. — Чернівці: Прут, 2001. —486 с. Скакун О. Ф.М. П. Драгоманов как политический мыслитель / О. Ф. Скакун. — X. : Основа, 1993. — 140 с.
Куца О. Михайло Драгоманов і розвиток української літератури у другій
половині XIX століття / О. Куца. — Тернопіль : Підручники і посібники,
1995. — 224 с. : портр.
Мацько В. 77. Михайло Драгоманов і медієвістика / В. П. Мацько. — Хмельницький : Просвіта, 2000. — 79 с.
МихайлоДрагоманов // Видатні постаті в історії України IX—XIX ст. : корот. біогр. нариси, іст. та худож. портр. / В. І. Гусєв, В. П. Дрожжев, Ю. О. Калінцева [та ін.]. — К„ 2002. — С. 320—323.
Михайло Драгоманов і українське національне відродження : тези доп. і
повідом. Респ. наук. конф. мсілодих вчених, присвяч. 150-річчю з дня
народж. Михайла Петровича Драгоманова, Київ, 22—23 трав. 1991 р. —K.,
1991. — 124 с.
Михайло Драгоманов у контексті європейського просвітницького руху :
матеріали Першої міжвуз. наук.-практ. конф. студ., асп. і молодих
науковців, Київ, 27 лют. 2007 р. / Нац. пед. ун-т ім. М. П.
Драгоманова, Ін-т іст. освіти ; редкол.: О. В. Потильчак (відп. ред.)
[та ін.]. — K., 2007. — 141 с.
Молчанов М. О. Державницька думка Михайла Драгоманова / М. О. Молчанов ; Ін-т держ. упр. і самоврядування при Кабміні України. — K., 1994. — 40 с.
Перші Міжнародні драгоманівські читання, 30 верес. — 2 жовт. 2003 р. : матеріали / уклад.: Г. Г. Волинка [та ін.] ; редкол.: В. П. Андрущенко [та ін.] ; АПК України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — K., 2003. — Вип. 2. — 224 с.
Перші Міжнародні драгоманівські читання, 30 верес. — 2 жовт. 2003 р. : матеріали / уклад.: Г. Г. Волинка [та ін.] ; редкол.: В. П. Андрущенко [та ін.] ; АПК України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — K., 2003. — Вип. 2. — 224 с.
Панько T. І. Нація і мова в системі поглядів М. Драгоманова і М. Гру- шевського : текст лекцій / T. І. Панько. — Львів : ЛДУ, 1991. — 53 с.
Соціально-філософські ідеї Михайла Драгоманова : зб. наук. пр. / НАН України, Ін-т філософії ; відп. ред. М. І. Лук. — К. : Наук, думка, 1995. — 118с, — (Філософія України). — ISBN 5-12-003957-Х.
Франко І. [Промова на ювілеї М. П. Драгоманова] // Франко І. Зібрання
творів у п’ятидесяти томах. — К., 1986. — Т. 40, кн. 2. — С. 220—227.
Штрихи до наукового портрета Михайла
Драгоманова : зб. наук. пр. / АН України, Ін-т л-ри їм. Т. Г. Шевченка,
Республік, асоц. українознав. ; відп. ред. Р. С. Міщук. — К. : Наук,
думка, 1991. — 248 с.
ІЛЮСТРАЦІЇ ПортретМ. П. Драгоманова // Михайло Драгоманов : автожиттєпис / М. П. Драгоманов ; уклали: І. С. Гриценко, В. А. Короткий, М. В. Томенко. — К., 2009. — Фронтиспіс.
МихайлоДрагоманов : фото з архіву родини Лесі Українки // Іванченко Р. Раби Києва не мовчали : наук, розвідки. — К, 2009. — С. 505.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.